De visie van de verzamelaar: ‘L’Art à fleur de peau’

Een kunstverzameling vormt vaak een spiegel voor de persoonlijkheid van de verzamelaar. Tenminste, voor de verzamelaar die vanuit een diepgewortelde passie koopt, niet als mogelijks lucratieve investering. De meest boeiende collecties, vind ik toch, zijn daarom deze waarin de verzamelaar persoonlijke voorkeuren en visie laat overwegen bovenop financiële belangen.

Een mooi voorbeeld is de verzameling die in 2021 bij Christie’s in Parijs werd verkocht. De naam van de verzamelaar hield het veilinghuis zorgvuldig uit de belangstelling (je kan het wellicht achterhalen, maar het doet hier niets terzake). Het is een zeldzaam voorbeeld van hoe een vrouw alleen gepassioneerd een collectie uitbouwde (meestal zijn het koppels die dit samen doen).

Botero, Degas, George Condo, … wat uit de honderdtal werken die geveild werden alleszins blijkt is een uitgesproken voorkeur voor het lichaam en het figuratieve, maar zeker ook voor vrolijke kleuren en beelden die een directe, duidelijke representatie hebben van het onderwerp -ze hield niet zozeer van minimalistische of conceptuele kunst. In de verzameling zie je hier en daar abstract werk (Zao Wou-Ki en Chu Teh-Chun) of landschappen (Sam Szafran en Philippe Cognée bijvoorbeeld), maar het is vooral de representatie van de mens in al zijn facetten, die de verzamelaar overwegend wist te boeien, en dan vooral het vrouwelijke lichaam (Magdalena AbakanowiczRebecca HornKiki Smith of Barbara Kruger). De verzameling getuigt alleszins van een sterke persoonlijkheid met een uitgesproken smaak, gemengd met een zekere tederheid jegens de menselijke aard…

In deze reportage loodst de curator van Cristies, Paul Nyzam, je door deze fijngevoelige collectie, en enkele van zijn persoonlijke hoogtepunten. Geniet even mee:

Author: Frederic De Meyer

Share This Post On

Submit a Comment

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op