De charmes van de multiple. Een gesprek met twee founders van het kunstplatform Art Fix

Wanneer we aan kunstwerken denken, hebben we het vaak over unieke stukken die door de hand (of het brein) van de kunstenaar zijn ontstaan. Op zich is dit vreemd. Een replica creëert hetzelfde visuele effect, bestaat uit dezelfde materie (soms van betere kwaliteit) en kan een stijl perfect nabootsen. Maar het is niet uniek. Het verhaal erachter ontbreekt, en blijkbaar zijn we in ons collectieve (Westerse) smaak de creaties en prestaties van individuele mensen hoger gaan inschatten dan die van kopiïsten.

De vaststelling blijft dat we een origineel en uniek werk hoger inschatten dan andere. De mix van creativiteit, meesterschap en persoonlijk verhaal die erin is samengebald, oefent een onweerstaanbare charme op ons uit, een effect dat Walter Benjamin het ‘aura’ van een kunstwerk noemde.

Dit gegeven kan nog talrijke vormen aannemen. De ‘multiples’ of gelimiteerde oplages, nemen hier wellicht een aparte plek in. Ontstaan uit de creatieve geest van de kunstenaar en door hem vervaardigd, maar in oplages waarin de kunstenaar zichzelf in zekere mate kopieert. Ze hebben niettemin een eigen aura, zo blijkt onder meer uit het aantal multiples die we in privéverzamelingen mogen ontdekken.

Ze zijn dan ook een belangrijke schakel in een verzameling. De startende verzamelaars bieden ze een mooie manier om met iets minder middelen hun smaak te verscherpen, en de meer ervaren collectioneur bieden ze een manier om het werk van een kunstenaar ‘in de diepte’ te verkennen.

Daarbij komt dat de waarde van multiples zelden vermindert. “De waarde van een gesigneerd en genummerd werk in beperkte oplage van een beroemde kunstenaar is relatief hoog”, vertellen Ingrid Heideman en Yvette van Caldenborgh van Art Fix me. “Daarom is het een goede investering en een mooi begin van een verzameling.”

Ingrid Heideman en Yvette van Caldenborgh van Artfix met werk van Raphael Adjetey Adjei Mayne, Bobbi Essers en Jocelyn Hobbie

De dames startten Art Fix drie jaar geleden op met als doel kunst toegankelijker te maken. “Dat doen wij door middel van online content, thematische episodes (video’s over een stroming of onderwerp in de hedendaagse kunst), interviews, podcasts en city-guides”, verklaren ze. “Graag geven wij tips waar je al deze kunst in het echt kunt zien; tiplijsten met galerie- en museumtentoonstellingen.”

Dit uitgangspunt leidde tot het aanbieden van meer toegankelijke kunst, en dus multiples. Deze worden speciaal voor Art Fix gemaakt, die de werken ook uitvoerig behandelt in thematische episodes, interviews en podcasts, “zodat je als koper altijd het verhaal achter het werk kent en het kunt delen met je vrienden.” Het principe van multiple hoeft ook niet te betekenen dat het geen unieke werken betreft. “Alle edities zijn gesigneerd en genummerd, en velen zijn hand-finished,” vertellen Ingrid en Yvette. En aan kwaliteit hoeft een multiple al zeker niet in te boeten: ‘de door de kunstenaar zelf gekozen papiersoort, drukkwaliteit, inkt, verf, brons zorgen voor een hoogwaardige afwerking. Altijd met volledige goedkeuring van de kunstenaar.”

De selectie van de kunstenaars doen Yvette en Ingrid zelf. Momenteel staan er 20 kunstwerken online van internationale kunstenaars. De meeste edities zijn uniek en vaak met de hand bewerkt. Zo heeft de beroemde Italiaanse kunstenaar Loris Cecchini speciaal voor Art Fix een reliëfdruk op papier ontworpen, of heeft de in Gent wonende Peruaanse kunstenaar Shirley Villavicencio Pizango aan alle prints een geschilderd voorwerp toegevoegd. Berend Strik voorzag alle prints dan weer van een met de hand erop gestikt stuk fluweel.

Onlangs bracht het initiatief voor het eerst een sculptuur in gelimiteerde oplage uit, La Petite Princesse van Atelier van Lieshout. “Omdat we 3D printing hebben gebruikt, konden we verschillende maten testen, zo konden we de fysieke aanwezigheid ervan goed ervaren”, vertelt Joep van Lieshout. “Als je het beeld ziet, weet je eigenlijk niet of ze te hoog zit om van de sokkel te springen, of bevindt ze zich op een veilige plek? Kijkt ze op ons neer en voelt ze zich daar heel goed bij, of voelt ze zich misschien een beetje eenzaam daarboven? Daarom houd ik zo van kunst, het geeft nooit maar één definitief antwoord.”

Een stelling die eveneens voor multiples geldt…

Ga alvast een kijkje nemen in het aanbod van Art Fix op de website!

Werk van Thomas Lerooy

Author: Frederic De Meyer

Share This Post On

Submit a Comment

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op