Naar verluid zou hij het speciale effect per toeval hebben ontdekt, in Londen in 1981. Terwijl hij over zijn werk nadacht, gooide hij het werk waar hij mee bezig was weg en ging wandelen. Toen hij later terugkwam en probeerde de vervormde werken open te vouwen door ze van binnenuit te duwen, verscheen er een natuurlijke, mysterieuze barst in het oppervlak van het werk, bedekt met vuil. Hij ontdekte verrast de schoonheid van de klei zelf, en vanaf dat moment streefde hij naar het onthullen van deze schoonheid.
In het proces bakt hij de klei dagenlang op 1400 graden -veel meer dan gebruikelijk. Het effect dat hij bekomt heeft veel weg van een ruwe boomschors, maar wat voor de kunstenaars van belang is, is de klei zelf organisch haar werkt te laten doen, vanuit een principe ‘niet-handelen’ dat centraal staat in de filosofie van Lao Tzu. In zijn artist statement verwijst hij dan ook uitgebreid naar de vier elementen aarde, water, vuur en wind (lucht) om de ontstaansgeschiedenis van zijn objecten te duiden.
Over ‘water’ valt bijvoorbeeld te lezen: “In zijn geboorteplaats Taean, de bron van het leven, waar de zon, de zee en het wad het leven voortbrengen, begroef hij zijn keramiek op die prachtige plek van leven. Luisterend naar het eindeloze geluid van de golven en op het ritme van eb en vloed van het getij, begon de keramiek dat drie jaar op het wad had gelegen nieuw leven te krijgen. De grote en kleine oesters schreven prachtige poëzie op zijn keramiek.”
Het proces vergt tijd en -dus- geduld. Voor een van zijn reeksen legde hij bamboemanden ongeveer een half jaar in water weken, waarna hij het oppervlak van de mand lichtjes met modder bedekt en deze in een oven bakt. Hij verbrandt de bamboe, waardoor alleen de gegraveerde vorm van de mand overblijft. Een ‘exponentieel schilderij’ noemt hij het, als zou de handeling van de mens zich verveelvoudigen aan de hand van de natuurlijke elementen.
Sinds 1983 vestigde hij zich halftijds in La Borne in Frankrijk, waar hij een studieplaats uitbouwde dat druk bezocht wordt door keramisten wereldwijd. Vanaf 28 september kan je het werk van de kunstenaar ook in België ontdekken bij Adrienne D in Marke, maar om je voor te bereiden kan je alvast genieten van deze reportage over de man:
Werk van Seungho Yang is van 28 september tot 27 oktober te zien bij Adrienne D in Marke, samen met werk van Dominique Coenen, Icaro Maiterena en sculpturen van Monika Debus en Annouk Thys. Meer info vind je op de website van de Adrienne. D.
- Een mogelijke handleiding voor je bezoek aan de overweldigende overzichtsexpo van Emile Claus - november 5, 2024
- Over de (taal)grens: de herontdekking van Belgische surrealiste Marianne Van Hirtum - november 1, 2024
- Frank Gryffroy en Stefaan Vanhoutte in De Weverij, verbeeldingsdrang in esthetiek gevat - oktober 29, 2024