Ik stelde het reeds eerder: kunst en filosofie, het vormt een geslaagd huwelijk. Voor de Russische beeldhouwer Valentin Korzhov vormt filosofie zelfs het kloppende hart van zijn artistieke praktijk. Aan de basis lijken zijn beelden vaak vertrouwd, verwijzend naar klassieke beeldhouwwerken, maar hij verrijkt ze met talrijke verwijzingen naar Westerse filosofen en klassiek mythen: “In his work, neoclassical depictions of the body merge with postmodern ideas about materiality, origin, and relic, creating objects that are both present and yet simulacra of archaeological debris from unspecific, remote times, whether in the past or in the future.”
Dit uitgangspunt leidt tot een bijzonder divers en rijk oeuvre, al zal je, om het ten volle te kunnen smaken, een beetje studiewerk moeten verrichten. Een mooi voorbeeld hiervan is zijn reeks Breakfast at Cronus, die vanaf 4 december te zien is bij NK Gallery in Antwerpen. De mythe van Cronus (of Kronos) vormt het uitgangspunt, maar Korzhov vermengt dit met de notie poiesis die de Duitse filosoof Martin Heidegger gebruikte om de transformatie tussen verschillende stadia, het ontluiken van een nieuwe gedaante uit het niets, te duiden. Een soort oer-instinct van het creatieproces, als het ware, en daardoor ook heel dicht bij het creatieve proces van een kunstenaar.
De reeks Breakfast at Cronus gaat echter nog een stuk verder: “The exhibition unites three projects built around the idea of logos as the foundations of humanity and reveals its relevance in the context of contemporary crises of overproduction of information, symbols, products, etc.” De kunstenaar bevraagt de scheppingsdrang in het licht van destructieve overconsumptie. Cronus wijst beschuldigend naar onze toenemende kracht die, grotendeels geholpen door technologische vooruitgang, meer en meer aan alle vorm van controle ontsnapt. De menselijke evolutie is net als in de Griekse mythen een verhaal van schepping en ondergang. “In a world emptied out of meaning and bereft of a destination, “Breakfast at Cronus” reminds us that the ground of reality will be always superseded by spectacularly larger forces, deeply embedded in our unconscious, in the natural world, in artifacts and culture, opening a passage to pure, unbridled time.”
Valentin Korzhov, Breakfast at Cronus, 2019, fiberglass, polyurethane, mixed media
Valentin Korzhov, Diotima, 2021, Fiberglass, gold leaf, Versace souvenir, jar
Valentin Korzhov, Evidence, 2021, Fiberglass, silver leaf, marker
Referenties naar Plato, het Oude Testament of Nietzsches Also sprach Zarathustra sluipen ook subtieler in het werk van Korzhov. Zo bouwde hij een eigen numeriek systeem uit op basis van de symbolische cijfers 1,2,3,4,5,7,8,9,10,12 en 40, die hij dan gebruikte om woorden uit deze boeken te selecteren en op zijn beelden aan te brengen. “This significant vocabulary decorates the bodies of the sculptures and serves as the language of communication, echoing the wisdom of recent centuries and emerging from the depths of antiquity.“
Voer genoeg voor wie er zich in wil verdiepen, maar de beelden van Korzhov blijven ook zonder deze voorkennis uitermate intrigerend.
Installation view, courtesy NK Gallery
De expo Breakfast at Cronus met werk van Valentin Korzhov loopt nog tot 22 januari 2022 bij NK Gallery in Antwerpen. Klik hier voor alle info.
- Kunst als cesuur, een nieuwe monografie van Yves Beaumont - december 23, 2024
- ‘Met niets dan tijd’ Karel Dierickx in al zijn facetten tot 22 december bij Francis Maere - december 21, 2024
- Open atelierdag Simon Verheylesonne, een uitgelezen kans om in het hoofd te kijken van een boeiende kunstenaar - december 18, 2024