Er gebeurt steeds iets bijzonder wanneer een kunstenaar in klassieke mythologische verhalen duikt, en ze een frisse kijk biedt, een nieuwe interpretatie inblaast, zo hij ze zich al niet gewoonweg toeëigent. Het kan twee richtingen uit: of hij vertrekt van deze mythes en voegt er elementen uit de moderne iconografie aan toe, of hij creëert een persoonlijke, hedendaagse mythe, en verrijkt ze met klassieke elementen. Misschien werkt het ook in beide richtingen tegelijk, als een soort ‘derde weg’.
In zijn eerste solotentoonstelling, die zaterdag opent bij Husk Gallery, vertrekt tekenaar Peter Depelchin van de figuur van de Griekse god Pan, de god van schapenkudden, bijenkorven en chtonische natuurkrachten, alsook de meester in de fluitkunst, bedreven in het jagen en de erotische verleiding, ook al was zijn eigen jacht op nimfen vaak niet succesvol. “De tentoonstelling is opgevat als een conceptueel verhaal”, vertelt galeriste Ingrid Van Hecke. ” Via sleutels en motieven spoort Depelchin de toeschouwer aan zijn iconografische en hedendaagse betekenislagen te ontleden.”
Hoe hedendaags de mythologische fresco’s van Depelchin precies zijn, valt niet in een ogenschouw waar te nemen. Daarvoor moet je dieper graven, de verwijzingen herkennen naar Perzische miniaturen, naar de zwarte gaten die als symbool in de navel van Pan zijn verwerkt, naar Erwin Panofsky, naar de Vlaamse primitieven, het Belgische symbolisme, Pieter Paul Rubens, de prerafaëlieten, Guy de Maupassant (Le Horla) en Jean Giono (Trilogie de Pan). Voor een werk van Depelchin staan lijkt soms wel een vorm van tijdreizen, of alleszins in een wervelwind van cultuurhistorische referenties terechtkomen.
Dit culmineert in het centrale werk van de expo: The Great God Pan. “In de monumentale tekening manifesteert de kunstenaar zich duidelijk als een demiurg”, verduidelijkt Ingrid Van Hecke. “Het levensgrote portret van de figuur Pan ten voeten uit domineert de compositie. Depelchin verbeeldt hem als een naakte oudere man met horens, een verwijzing naar saters, faunen en de duivel. Het beeldvlak rond de centrale figuur wordt volledig gevuld met figuratieve, vegetale en architecturale beeldelementen, een voorbeeld van Peter Depelchins liefde voor het narratieve en de horror vacui -de angst voor de leegte- in zijn tekeningen op groot formaat.”
Als kunst ontzag mag opwekken, dan gebeurt dit zeker in het werk van Peter Depelchin, al kan dit zowel ontspruiten uit een intellectueel proces, met kennis van zaken als gevoelsmatig, zuiver intuïtief.
SOLODe soloshow van Peter Depelchin THE GREAT GOD PAN vindt plaats van 9 januari tot 27 februari 2021 bij Husk Gallery, Rivoli Building in Brussel. Klik hier voor alle info.
- Ine Lammers buiten de kaders van (onze) tijd - november 20, 2024
- The Green Soda Movement: SAVE ME. 10 glaskunstenaars presenteren post-consumer glass - november 19, 2024
- Goedele Peeters ‘Fieldwork’, een open uitnodiging tot een innerlijk gesprek - november 16, 2024