Memymom speelt visuele thuismatch in Brusselse Botanique

Nog tot 1 augustus kan je in de Brusselse Botanique terecht voor de retrospectieve Home Game van het kunstenaarsduo memymom. In hun thuisstad bieden Marilène Coolens (mymom) en Lisa De Boeck (me) in meer dan 220 foto’s een overzicht uit hun werk van 1990 tot heden. TheArtCouch ging trok naar Brussel en liet zich rondleiden in de leefwereld van het kunstenaarsduo.

Bij het binnentreden van de expositieruimte valt de enorme hoeveelheid foto’s dadelijk op. Meer dan 220 foto’s, verdeeld over twee vloeren, eisen de aandacht van de bezoeker op. Volgens recente studies kijken museumbezoekers gemiddeld tussen de 28,63 en 33,90 seconden naar een kunstwerk. Een snelle rekensom doet me beseffen dat ik dan bijna twee uur nodig zal hebben om al het werk te kunnen bekijken.

De titel van de tentoonstelling verwijst met een knipoog naar de dubbele interpretatie ervan. Memymom spelen inderdaad een thuismatch met deze retrospectieve. Ze wonen letterlijk om de hoek van de exporuimte. Een tweede betekenis focust meer inhoudelijk op hun werk. Gedurende dertien jaar nam Marilène Coolens analoge foto’s van dochter Lisa, die zich voor de lens liet verleiden tot het naspelen van theater- en filmscènes. Echte thuisspelletjes met andere woorden. Deze foto’s, die de titel The Umbilical Vein meekregen, zijn echter veel meer dan louter familiekiekjes; ze bieden een blik achter de schermen van een creatieve en intense jeugd, die bij momenten een zweem van nostalgie ademt.

De ganse benedenverdieping van de tentoonstelling is echter gewijd aan nieuw werk en vaak nooit eerder gezien. Somewhere Under the Rainbow brengt beelden samen van de periode 2016 tot heden. Ook hier is de knipoog aanwezig naar Judy Garland in The Wizard of Oz. Deze keer moeten we niet gaan kijken aan het andere eind van de regenboog, maar eronder. De vraag is natuurlijk of er zoveel verschil is tussen wat onder of wat achter de regenboog ligt. Voor memymom is het antwoord duidelijk. Er is geen verschil tussen wat er zich onder, boven, naast of achter afspeelt. De beelden zetten aan tot nadenken, soms met een te voor de hand liggende verwijzing zoals bij There’s a New Clown in Town, 2020 waarbij de verwijzing naar Donald Trump overduidelijk en zelfs ietwat gratuit is. De rode das en het blauwe kostuum zijn een weggever, maar dan blijft het oog kleven op de pin van de groene kikker (Kermit the Frog), die een schril contrast vormt met het zakelijke outfit. Ook de foto Must Be a Bleeding Heart, 2020 waarop Lisa poseert in een bebloed verpleegstersplunje lijkt op het eerste zicht voor de hand liggend. Tot je de tijd neemt om stil te blijven staan en vragen te stellen. Waarom is er alleen maar bloed te zien op het witte shirt? Waar bevindt het personage zich, want de achtergrond geeft geen hints? Waar kijkt ze naar? Naar de dader of naar het slachtoffer? Wat staat er verborgen achter haar been? Vragen die vaak alleen maar door de toeschouwer zelf kunnen en moeten ingevuld worden.

De huidige tijden laten sporen achter in het digitale werk van memymom. Het wijzigende politieke landschap, repressie en onrechtvaardigheid dwingt hen om een standpunt in te nemen.  Werken zoals Our Kinda Yellow, 2020 en Cuz It’s Raining Bullets out There, 2020 hebben geen extra toelichting nodig. Onder de beschermende kledij is de kwetsbare menselijke naaktheid prominent aanwezig. Door het ontbreken van de achtergrond worden de beelden tijdloze iconen van kwetsbaarheid.

Deze expo vergt de nodige concentratie van de bezoeker. Er is weinig tekstuele duiding om je af te leiden van visuele ervaring. Anderzijds vragen sommige beelden nu eenmaal om extra informatie. Het is als bezoeker dan ook niet vanzelfsprekend om alle beelden met even grote aandacht te bestuderen.

De tentoonstelling Home Game biedt een indrukwekkend overzicht van 30 jaar artistieke productie.Met de tentoonstelling en de catalogus Home Game brengt memymom een prachtig overzicht van hun leefwereld. 220 foto’s met beperkte uitleg zijn niet altijd even gemakkelijk te doorgronden. Bewonder de beelden echter als het menu van een sterrenrestaurant. Laat je verrassen door de creaties, maar tracht niet alles van het menu te bestellen. Een goede selectie zorgt voor een heerlijke en intimistische ervaring.


Meer info:
https://botanique.be/nl/tentoonstelling/memymom-home-game-2021
– Het boek memymom – Home Game is gepubliceerd door Le Botanique ter gelegenheid van de gelijknamige retrospectieve expositie gehouden van 27 mei tot en met 1 augustus 2021 in de Botanique in Brussel.

Author: Yves Joris

Share This Post On

Submit a Comment

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op