Kort nadat curator Véronique de Limburg Stirum kennis maakte met het werk van Maaike Leyn, nodigde ze de kunstenares uit om samen te werken in het Adornesdomein. De solotentoonstelling strekt zich uit over de tentoonstellingsruimte en de Jeruzalemkapel van het middeleeuwse familiedomen en voelt aan als een geruisloze microkosmos. De menselijke aanwezigheid lijkt er steeds meer te vervagen.
Reeds op jonge leeftijd raakt de Belgische kunstenares Maaike Leyn in de ban van de tekenkunst. Een niet aflatende interesse die later samensmelt met haar passie voor Slavistiek. De reizen naar Slavische gebieden zijn dan ook een onuitputtelijke inspiratiebron voor haar artistieke praktijk. Voornamelijk de sporen die mensen achterlaten in hun omgeving vormen een belangrijk uitgangspunt voor Maaike Leyns tekeningen in houtskool en pastel. In het verlengde van deze belangstelling werd ook haar ecologisch bewustzijn sterk aangewakkerd. Op een eigenzinnige manier laat haar werk ons nadenken over enkele pijnpunten van de 21e eeuw zoals de wereldwijde milieuproblemen en klimaatveranderingen.
Onze highlights:
/1/ Bios-2
Bios-2 bestaat uit een formatie van genagelde recyclagedoeken waarop een imaginaire architecturale vorm staat afgebeeld. De denkbeeldige constructie oogt geheimzinnig en houdt het midden tussen een botanische serre en een kwal. Typerend voor beide motieven is dat in hun inwendige structuren organismen worden gekweekt. Het kunstwerk kan op deze manier symbool staan voor de geïsoleerde mens die weldra zichzelf moet voorzien met nieuwe vormen van voedsel. Tegelijkertijd heeft de broeikasachtige vorm iets weg van een gecamoufleerde hut. Onzichtbaar voor omstanders maar perfect geschikt om de omgeving te observeren. De kwal laat ons herinneren dat het als niet-menselijk dier reeds meer dan 500 miljoen jaar bestaat. De kans is enorm groot dat de mens nooit zo succesvol zal zijn als deze vreemde soort.
/2/ To preserve
Het verblijf in de woning van een ontzielde dame te Boekarest was het vertrekpunt voor To Preserve. De inrichting van het huis bleef onaangetast waardoor er een vreemde sfeer heerste. De tweeledige tekening roept deze stemming op en toont fragmenten van het interieur. Duidelijk herkenbaar zijn de steriliseerbokalen en het traditioneel Roemeens kantwerk, twee typische voorwerpen van generaties uit het pre-Ikea-tijdperk. Enerzijds laten deze afgebeelde objecten ons stilstaan bij het efemere karakter van dingen en ons bestaan. Anderzijds wil de kunstenares het zorgzaam omspringen met materiaal van vorige generaties benadrukken. Een attitude die ook de kunstenares genegen is. Zo gebruikte ze twee etsen met zichten op Oostende als basis voor het werk. Met deze strategie slaat Maaike Leyn een brug tussen haar vakantieplek en de badstad waar ze woont en werkt.
/3/ Ode aan de afwezige bezoekers
In de 15e-eeuwse Jeruzalemkapel gaan een veertigtal mini-portretten in dialoog met de ruimte. De tekeningen bevinden zich tussen de oude relikwieën en kunstwerken en verwijzen naar de afwezige bezoekers van het Adornesdomein. De huidige preventiemaatregelen tegen het coronavirus maken het momenteel niet mogelijk om de wekelijkse eucharistie te laten doorgaan. Via dit artistiek gebaar brengt Maaike Leyn hen terug in de ruimte. Tenslotte interfereren de ovalen en imaginaire portretten met de eeuwenoude portretten van de Adornes-familie elders in de kapel.
// Ga dat zien!
… want de solotentoonstelling toont kunstwerken uit verschillende reeksen van Maaike Leyns artistieke oeuvre.
… want de werken snijden verschillende actuele thema’s aan en laten ons nadenken over onze eigen standpunten.
… want de werken worden tentoongesteld in een domein dat wordt beschermd als monument. Tijdens een bezoek aan de tentoonstelling is het eveneens mogelijk om kennis te maken met het historisch overzicht van de middeleeuwse site.
PRAKTISCH
Memories – Maaike Leyn
Adornesdomein & Jeruzalemkapel, Peperstraat 3, 8000 Brugge
Maandag tot zaterdag, 10u-17u (tot 18u op zaterdag).
Alle info op de website: http://www.adornes.org
#EXPOFLITS
Deze zomer willen we de kunst een extra hart onder de riem steken. TheArtCouch gaat voorproeven op tentoonstellingen in eigen land die absoluut de moeite waard zijn en kiest telkens een paar teasers voor het publiek. Wil jij ook jouw evenement in de kijker zetten? Ontdek hier meer.
- Matthijs Kimpe hackt onze beeldcultuur met zijn optische hybrides - december 22, 2020
- Memories: Maaike Leyn bewaart de stilte in het Adornesdomein te Brugge – Expoflits #26 - augustus 5, 2020
- Inside/Out 2020: kunstenaars gaan in dialoog met Jan Van Eyck – Expoflits #17 - juli 24, 2020