Het Van Eyck-jaar inspireerde de residerende kunstenaars van Kasteel Borluut om een expo beeldende kunst te organiseren in de nabijheid van hun atelier. Als kunstenaars-curatoren daagden Brantt, Free Pectoor en Elke Desutter 24 Belgische hedendaagse kunstenaars uit om werk te maken met een verwijzing naar het oeuvre van grootmeester en genie Jan Van Eyck. Een interessante mix van kunstwerken als sculptuur, installatie en video staat opgesteld in het neoclassicistisch kasteel als in het omliggende Borluutpark.
Hoewel het beschermd gebouw pas in 1858 werd gezet in opdracht van graaf Borluut d’Hoogstraate, tonen archivalia aan dat het gebied sinds de 13e eeuw tot het adellijk geslacht behoort. Op de Ferrariskaarten staat het domein bekend als Wit Kasteel. Een niet onbelangrijke telg van deze familie is Elisabeth Borluut, die samen met haar man Joos Vijd, de gebroeders Van Eyck de opdracht gaf om Het Lam Gods (1432) te maken. Het twaalfluik diende als altaarstuk voor hun persoonlijke kapel in de Sint-Janskerk in Gent, vandaag de Sint-Baafskathedraal. De artistieke parel uit de Westerse kunstgeschiedenis diende samen met andere meesterwerken als inspiratie voor nieuwe kunstwerken.
Onze highlights:
/1/ ‘Craquelé’ van Elke Desutter
De installatie van Elke Desutter houdt het midden tussen een collage en assemblage van foto’s. Het werk toont uitvergrootte beelden van de hals genomen van enkele intimi. De huiden tonen sporen van veroudering en leggen het accent op de esthetiek van het imperfecte lichaam. Huidskleur, pigmentvlekken, littekens en kneuzingen zijn vertrouwde motieven in het oeuvre van Elke Desutter. Met behulp van een macrolens onderzoekt ze de lichaamsdelen en vervolgens voegt ze een selectie van visueel prikkelende beelden samen om een mysterieuze beeldtaal te creëren. Zoals de titel laat vermoeden, inspireerde de kunstenares zich op het netwerk van barstjes die te vinden zijn in de verflagen van vele schilderijen van oude meesters. Denk maar aan Jan Van Eycks schilderij Madonna met kanunnik Joris van der Paele (1436). De fotorealistische schilderstijl van Van Eyck maakte het voor onderzoekers mogelijk om bij de oude kanunnik verschillende lichamelijke kwalen vast te stellen.
/2/ ‘If Van Eyck was a gardener’ van Zeli Bauwens
Het landschap en haar natuurlijke elementen spelen een prominente rol in de artistieke praktijk van Zeli Bauwens. In het gazon van de achtertuin van het kasteel bracht de kunstenares twaalf uitgelijnde waterpartijen aan. De landschappelijke ingreep alludeert naar verschillende aspecten van Het Lam Gods. Zeer herkenbaar is de formatie van de twaalf panelen van het retabel. If Van Eyck was a gardener is ook een knipoog naar de vele botanische elementen die de schilder aanbracht in zijn werk. Geen olieverf maar water weerspiegelt het omliggende groen op een dynamisch manier in het werk van de kunstenares. Tenslotte positioneert de horizontale opstelling van het werk zich recht tegenover het hemelgewelf, een symbolische act die refereert naar de religieuze context van het polyptiek
/3/ ‘Toy Master’ van Nel Bonte
In de trappenhal van het kasteel tast Nel Bonte de grenzen af tussen sculptuur, architectuur en scenografie. Met Toy Master blikt ze terug naar het speelgoed uit haar kindertijd: de flippo’s uit de jaren ‘90. Vele van deze schijfjes hadden verschillende gleuven aan de zijkant waardoor het mogelijk was om uiteenlopende constructies te maken. Dit modulair principe integreerde de kunstenares in haar gesculpteerde en gemouleerde vormen in silicone. Bovendien vertrok Nel Bonte ook vanuit de vorm van de convexe spiegel in Van Eycks Portret van Giovanni Arnolfini en zijn vrouw (1434). Het motief staat centraal tussen het koppel en werd wereldberoemd omdat wordt aangenomen dat de grootmeester zichzelf portretteerde in de spiegel.
Ga dat zien!
… want Inside/Out 2020 is een expositie toont het werk van jonge en gevestigde kunstenaars in een unieke historische setting. De opening wordt ingeleid door Els Wuyts.
… want expo is een van de weinige initiatieven van het Van Eyck-jaar die wel doorgaat. Een bezoek gaat gepaard met de nodige voorzorgsmaatregelen en inschrijven is verplicht
… want de tentoonstelling vindt plaats in een groenrijk gebied waardoor verschillende fietsroutes passeren zoals de Leie-Schelderoute. Op het terrein zijn fietsrekken geplaatst zodat u uw stalen ros op een veilige manier kan achterlaten.
PRAKTISCH
Inside/out 2020 opent op vrijdag 24 juli 2020 om 19.30 en is te bezoeken op zaterdag 25 en zondag 26 juli 2020 + vrijdag 31 juli, zaterdag 1 en zondag 2 augustus 2020, telkens van 10u.00 tot 18u.00
Website: http://www.insideout2020.be
Tickets: https://www.eventbrite.com/e/insideout-tickets-103689598380?fbclid=IwAR1_ZkMMCOPQUhdQFyrhWh2aXTcg_5mxi7Uge-NaHU_7iodEYVQoMRuAcFk
- Matthijs Kimpe hackt onze beeldcultuur met zijn optische hybrides - december 22, 2020
- Memories: Maaike Leyn bewaart de stilte in het Adornesdomein te Brugge – Expoflits #26 - augustus 5, 2020
- Inside/Out 2020: kunstenaars gaan in dialoog met Jan Van Eyck – Expoflits #17 - juli 24, 2020