Artist in residence, het blijft een mooie gedachte. Even weg van alle verplichtingen, van de dagelijkse sleur, nieuwe inspiratiebronnen aanboren, of oudere bronnen op een nieuwe manier benaderen. Het moet een verademing bieden, neem ik aan, niet in het minst omdat veel van deze residenties zich op afgelegen, of tenminste verrassende plekken bevinden.
Na een residentie in Spanje bij Arteventura, waar ze zich verdiepte in hoe natuurlijke processen samenvallen met menselijke (niet dat deze laatste niet natuurlijk zijn), wou Ine Lammers verder dit uitgangspunt uitdiepen en vertrok voor zes weken op residentie bij LATUVU in het Zuid-Franse Bages.
Inspired by nature, zo heet het project dat ze in Spanje aanving. Op zich borduurde ze hiermee verder op haar eerdere visuele zoektocht doorheen de morphic resonances, een theorie die ervan uitgaat dat we omgeven zijn door resonerende velden, waar we voortdurend informatie in stoppen en uit halen. Maar ze wou in het doorzetten van dit denkproces, en in haar werk, terugkeren naar iets fundamentelers, essentiëlers.
Deze zoektocht begon in Spanje, maar tegen de tijd dat ze naar Frankrijk trok kwam een nieuw element haar werk vergezellen: Wabi Sabi, een Japanse term dat de schoonheid van vergankelijkheid tracht te bevatten, en enkel in een staat van ultieme eenvoud en stille nederigheid volop kan worden begrepen, en gewaardeerd.
“Er bestaan in het Japans bepaalde woorden om de emotionele kwaliteit van intrinsieke schoonheid te omschrijven, die verbonden zijn aan onze ervaring van deze schoonheid, zo ook onze emotionele band met zaken die een beperkte levensduur hebben, wat in Japan gevat wordt onder de term Mono no aware“, vertelt Ine ons.
Het vergt een andere manier van kijken, van zien, van dingen te ervaren, zelfs de meest banale. Dit uit zich in de reeks die ze in Bages maakte, door harmonie te zoeken in conflicterende materialen, verbanden tussen ogenschijnlijk tegenstrijdige idiomen. “Karakteristiek is asymmetrie, eenvoud en soberheid, intimiteit en appreciatie voor de integriteit van natuurlijke objecten en processen”, legt Ine uit.
Art brut is het zeker wel, maar met een fundamenteel authentieke grondslag, een zoektocht naar schoonheid in een essentiële eenvoud.
Le Sable du Temps, met nieuw werk van Ine Lammers, is tot 8 november te zien bij LATUVU in Bages. Klik hier voor alle info.
- Kunst als cesuur, een nieuwe monografie van Yves Beaumont - december 23, 2024
- ‘Met niets dan tijd’ Karel Dierickx in al zijn facetten tot 22 december bij Francis Maere - december 21, 2024
- Open atelierdag Simon Verheylesonne, een uitgelezen kans om in het hoofd te kijken van een boeiende kunstenaar - december 18, 2024