Het valt op: meer en meer kunstverzamelaars komen ‘uit de kast’ met hun privé-verzameling. Ik heb het dan niet over de Pinaults van deze wereld, die zomaar even een beursgebouw in hartje Parijs opkopen (nu, leasen om correct te zijn) om er hun collectie in te huisvesten, noch over musea die recent meer en meer (delen van) privécollecties tentoonstellen. In beide gevallen biedt het overigens boeiend materiaal voor de kunstliefhebber, niet enkel om de kwaliteit van de werken, maar ook om de inkijk die ze bieden in de visie en de keuzes van deze verzamelaars, zonder dewelke er misschien minder interessante kunst zou worden gemaakt.
Er bestaan ook andere, iets innovatievere manieren om zo’n collecties naar een groter publiek te brengen. Zo loopt er bij galerie Tatjana Pieters in Gent een tentoonstelling met als basis de collectie van het gepassioneerde verzamelaarskoppel Paul Declercq en Marie-Rose Benoot. Het bijzondere echter is dat Tatjana voor deze tentoonstelling een kunstenaar uitnodigt die in de verzameling zit, in casu Hans Vandekerckhove, om nieuw werk van hem in combinatie te brengen met werk van andere kunstenaars uit de collectie.
installation view, Tatjana Pieters, Ghent, 2021. Photo’s © Dirk Pauwels.
Het vormt op het eerste gezicht een bizar idee: de kunstenaar-curator kruipt in het hoofd van de collectioneur (in sé ook een soort curator) om het werk dat niet in de collectie zit (want het zijn nieuwe werken) in een coherent geheel te presenteren met een selectie werken en kunstenaars waar hij geen hand in had. Maar het werkt wel, zo blijkt uit deze tentoonstelling…
Het helpt dat de kunstenaar en de collectioneurs elkaar goed kennen, uiteraard, wat hier het geval is. Maar uit de selectie van Hans blijkt ook hoe coherent de verzameling is, zelfs al biedt het slechts een fractie van de totale verzameling. Raakpunten op gebied van materiaal, plasticiteit, kleurtinten en thema’s boden zichzelf intuïtief aan, op het eerste gezicht vreemde combinaties vormden op een natuurlijke wijze een logische ordening. Dat ligt aan het oog van de kunstenaar, die de combinaties vond, maar het ligt ook aan de coherentie van de verzameling, waarin de combinaties vervat liggen.
installation view, Tatjana Pieters, Ghent, 2021. Photo’s © Dirk Pauwels.
Zo komt het werk van Hans oog in oog en zij aan zij te staan met een Tinus Vermeersch, een Floris Van Look, een Anne-Mie Van Kerckhoven of Karin Hanssen, om er maar enkele te noemen. Op de centrale muur werd zelfs een soort ‘Wunderwall’ gecreëerd met werk van zeven kunstenaars, naast en rond dat van Hans. Een rijkgevulde expo dus, dat mag gerust ook, al bieden de ruimtes in de galerij genoeg rustpunten om van de grotere werken afzonderlijk te genieten.
Tatjana Pieters is overigens niet aan haar proefstuk toe met dit concept, dat ze ‘Private Collection Selected By‘ doopte. Eerde kon Anneke Eussen reeds selecteren uit de collectie van Tanguy en Bieke Van Quickenborne, en Derek Sullivan uit deze van Anny De Decker.
Of het concept uniek is weet ik niet, maar het biedt alleszins een bijzondere en verfrissende manier om kunst te ontdekken.
installation view, Tatjana Pieters, Ghent, 2021. Photo’s © Dirk Pauwels.
“PRIVATE COLLECTION SELECTED BY #3 / HANS VANDEKERCKHOVE” loopt nog tot 28 augustus (gesloten tussen 19 juli en 8 augustus). Klik hier voor alle info.
WERK VAN: Rob Buelens, Fleur De Roeck, Lisse Declercq, Christian Dotremont, Bendt Eyckermans, Karin Hanssen, Anne Marie Laureys, Paul Madeline, Panamarenko, Karl Philips, Reniere & Depla, Roger Raveel, Robbert&Frank Frank&Robbert, Charline Tyberghein, Hans Vandekerckhove, Carole Vanderlinden, Rinus van de Velde, Anne-Mie Van Kerckhoven, Floris Van Look, Tinus Vermeersch, Lisa Vlaemminck, Tim Volckaert & Hans Vandekerckhove
- Ine Lammers buiten de kaders van (onze) tijd - november 20, 2024
- The Green Soda Movement: SAVE ME. 10 glaskunstenaars presenteren post-consumer glass - november 19, 2024
- Goedele Peeters ‘Fieldwork’, een open uitnodiging tot een innerlijk gesprek - november 16, 2024