Een eerste soloshow voor Olga Fedorova bij Tatjana Pieters in Gent

De Gentse galerie Tatjana Pieters pakt voor het eerst uit met een soloshow van de Brusselse Olga Fedorova. Fedorovas oversneden beeldtaal maakte reeds indruk op de Biënnale van de Schilderkunst  en het Ballroomproject. Daar zag ik onder meer een wollen wandtapijt met een beeld van een meisje dat een ander met haar hoofd in de wcpot duwt terwijl een vriendin haar haardos vasthoudt, en ze in het toilet overgeeft. Het beeld biedt een typerende dubbelzinnigheid die ook terug te vinden is in haar recentste werk.

Bij Tatjana Pieters toont ze elf prints waarin de vrouw een centrale rol speelt. Alles wordt ingezet om te behagen, maar het roofdier loert steeds om de hoek. Heerlijk is hoe ze de valse erotiek van instagram en sociale media verplaatst naar de jungle. Een betere metafoor is niet denkbaar. De man als gluurder dan wel als prooi maar steeds als object. Indien de gluurder niet afgebeeld wordt, lijkt hij wel degene te zijn die naar de foto kijkt.

Het sterkste beeld?

Het beeld van de twee meisjes op het everzwijn is niet het meest schokkende maar voor mij wel het meest indringende. Zowel de bevalligheid als de gespeelde onschuld hebben een donker randje. Dat ze net op een wild zwijn plaats nemen, accentueert het gevaar dat in hen sluimert. Geen idee wat er allemaal in het achterliggende woud schuilt… Op deze beresterke expo is niets vrijblijvend.

Foto’s © Dirk Pauwels | images courtesy of the artist and Tatjana Pieters.


Instant Oblivion, Instagram works 2020-2021 loopt nog tot 5 december bij Tatjana Pieters in Gent. Meer info op: www.tatjanapieters.com

Author: Jan Leysen

Share This Post On

Submit a Comment

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op