De curator van de Brusselse galerie La Verrière houdt van verrassende keuzes. Getuige daarvan de nieuwe expo die hij afgelopen vrijdag opende en waarin het werk van Majd Abdel Hamid centraal staat. Het is de eerste solotentoonstelling van deze Palestijnse kunstenaar die voornamelijk kleine, vaak kleurrijke borduurwerken maakt waarmee hij houvast zoekt in een turbulente wereld.
Majd Abdel Hamid was oorspronkelijk van plan om zijn concepten door een professionele naaister te laten uitvoeren. Haar antwoord op zijn vraag werd later de titel van een reeks monochrome wit-op-witborduurwerken: ‘Son, this is a waste of time’. Hamid ging daarom zelf aan de slag met naald en draad. Zijn gebrek aan ervaring en vaardigheid werd snel duidelijk: elk borduurwerk is het resultaat van honderden uren intensieve arbeid, soms maakt hij meer draden weer los dan dat hij er naait. De werken komen, met opzet, wat amateuristisch over, met foutjes en onaffe beelden. Als wil de kunstenaar duidelijk maken dat niet de vorm van belang is, maar wel het maakproces, de creatieve daad, en de link met de werkelijkheid.
Het langzame, repetitieve werkproces staat in schril contrast met de onophoudelijke stroom aan digitale beelden die we dagelijks te verwerken krijgen. Majd Abdel Hamid schakelt de wereld in een lagere versnelling zodat we ons des te meer bewust worden van het onverbiddelijke verstrijken van de tijd, van de eindigheid van onze tijd op aarde. Met vaak terugkerende motieven als klokken, zandlopers of radertjes verbeeldt de kunstenaar het meedogenloze mechanisme van de tijd. Elke steek is een tijdseenheid, een pixel op doek.
Majd Abdel Hamid werd in 1988 geboren in Syrië en werkt zowel in Palestina als in Libanon. Die achtergrond is van belang, want voor zijn kunstpraktijk put Majd Abdel Hamid rijkelijk uit zijn herinneringen aan een leven vol onzekerheid en gevaar. Uit zijn werk spreekt een sterk politiek bewustzijn en tegelijk is zijn borduurwerk een vorm van therapie door onthaasting en focus, als reactie op de oncontroleerbare, externe chaos. Dat blijkt overduidelijk uit Screenshots, een reeks werken waarin de kunstenaar beklijvende nieuwsbeelden steek voor steek reproduceert tegen een achtergrond van geometrische motieven. Een manier om de vluchtige, vaak gewelddadige beelden te vatten en om te zetten in een gevoeliger register. Bij de explosie in de haven van Beiroet raakte de kunstenaar overigens gewond in het gezicht en moest hij een spoedoperatie ondergaan. De ‘hechtingen’ (stitches) in de titel van deze tentoonstelling verwijzen daarom zowel naar creatief naaiwerk als naar medische hechtingen en de behoefte aan psychologisch ‘herstel’. De recente ontwikkelingen in Libanon maken de kunstpraktijk van Majd Abel Hamid nog relevanter en intenser.
De expo ‘A Stitch in Times’ van Majd Abdel Hamid is tot 4 december 2021 te zien in La Verrière, Waterloolaan 50, Brussel. Gratis toegang van dinsdag tot zaterdag tussen 12u en 18u. Elke zaterdag is er om 15u een geleid bezoek.
- De schoonheid van vergankelijkheid: nieuw werk van Marco De Sanctis bij Dauwens & Beernaert - september 1, 2024
- R.I.P. Paul Ibou, tribuut aan een totaal multi-kunstenaar - juni 6, 2023
- Marco De Sanctis en Joost Pauwaert: De verleiding van het verval - oktober 8, 2022