In het vorige interview van Annelies Vanbelle met de Gentse kunstenares Adelheid De Witte gaf deze aan een meer abstracte richting in te willen slaan. “Ik merk dat ik afstand neem van het integreren van objecten, mogelijk zelfs van deze manier van schilderen. Ik voel de drang om abstracter te gaan werken en me door mijn toekomstige werk te laten verrassen”, vertelde ze toen.
Haar eerste solotentoonstelling, die op 19 september opende bij Barbé-Urbain Gallery in Gent, toont aan dat ze deze weg verder exploreert. De objecten die ze in haar virtuele, surrealistische landschappen plantte, en die soms als herkenningspunten dienden voor de kijker, zijn nu weggelaten, waardoor de kijker nog meer en dieper in de landschappen verdwaalt. Dat geldt overigens eveneens voor haar:
Het plezier van het maken schuilt in de verrassing. Als een werk mij op het einde meer vragen dan antwoorden geeft, is dat één van de fijnste ervaringen die mij kan overkomen. Er zijn maar weinig dingen die daaraan kunnen tippen.
De tiental nieuwe werken die bij Barbé-Urbain te zien zijn getuigen alleszins van de evolutie in deze per definitie vruchteloze zoektocht. De titel van de expo, There are Fireworks at 11pm, versterkt dat gevoel nog. Er wordt een verwachting geschapen, zonder alle elementen prijs te geven waarmee deze verwachting kan worden ingelost. Het destabiliseert, maar het wilt ook geborgenheid bieden, zou je kunnen afleiden uit de gekleurde kaders waarbinnen haar eindeloze landschappen vertoeven.
Interessante wendingen in haar werk, een kunstenaar om op te volgen.
(atelierbeeld © Marthe Hoet | foto’s courtesy Barbé-Urbain Gallery)
Adelheid De Witte, There are Fireworks at 11pm, loopt van 19 september tot 25 oktober 2020 bij Barbé-Urbain Gallery
- Cultuur en plezier met de bizarre hoeden van Séverine Gallardo - januari 4, 2025
- Daniela Chirion en de herontdekking van de hemel - januari 2, 2025
- 16 kunstboeken van 2024, een selectie van TheArtCouch - december 28, 2024