Kunst vindt niet zomaar haar weg naar de kijker. Er lijkt wel altijd iemand tussen te zitten. Of het nu de kunstenaar zelf is die zijn/haar werk naar buiten brengt, of een galeriehouder, curator of tentoonstellingsmaker, iemand reikt bewust uit naar de kijker, die op zijn beurt ook een specifiek gedrag vertoont. Recent deed Kunstenpunt onderzoek* naar hoe Vlamingen naar kunst kijken en wat hierbij hun percepties en verwachtingen zijn.
Enkele opvallende resultaten: twee op drie Vlamingen vindt kunst belangrijk en bijna de helft doet één keer per maand of vaker aan kunst. 20% vindt kunst heel belangrijk, zelfs onmisbaar. De invulling van dat belang is breed: 66% van de respondenten vindt dat kunst bijdraagt tot maatschappelijke verbinding, 69% vindt dat het helpt anders over dingen na te denken, 46% vindt kunst cruciaal voor een gezonde samenleving en 36% noemt kunst minstens zo belangrijk als zorg, economie of onderwijs.
Uiteraard speelt hierbij heel sterk wat kunst tot kunst maakt. Vlamingen willen emotioneel geraakt worden (62%), intellectueel geprikkeld worden (59%), of iets origineels zien of horen (56%). Schoonheid wordt door ongeveer een derde van de Vlamingen onderschreven als criterium.
Factoren die de kunstbeleving beïnvloeden zijn heel uiteenlopend. Positieve effecten zijn veelal van gevoelsmatige aard: dat men zich welkom voelt (77%), dat men op bijzondere of unieke plekken komt (68%), dat er een extra ervaring kan zijn achter de schermen (58%), of dat men een persoonlijke band heeft met iemand die bij het werk betrokken is (65%).
Aan de andere kant zijn er ook drempels die een grotere participatie tegenhouden: 44% van de respondenten vindt kunst wel degelijk belangrijk, maar participeert weinig. Meestal zijn die belemmeringen heel praktisch van aard: de afstand, de prijs, moeilijke uren, geen gezelschap. Soms voelt men zich ook op zijn ongemak in de drukte of is men beducht aangesproken te worden of denkt men niet volgens de juiste ‘codes’ te handelen.
Er is in elk geval nog heel wat marge om mensen actiever te betrekken bij kunst. 40 % van de respondenten geeft aan dat ze best meer betrokken zouden willen worden, maar wel op specifieke wijze. Men verlangt dan meer informatie over het onderwerp van de kunst zelf – “waarover gaat het?” – en/of een blik achter de schermen (work in progress kunnen volgen). Een derde van deze groep die aangeeft actiever betrokken te willen worden heeft interesse om mee te bepalen wat er gebeurt of om zelf artistiek aan de slag te gaan (resp. 31% en 29% van de 40% die actiever betrokken willen worden). Een gedeelde uitdaging voor zowel de kunstenaars, de intermediaire spelers zoals galeriehouders, curatoren en organisatoren als voor de kijkers zelf.
Bron: kunsten.be
Onderzoek (methodiek en resultaten): https://www.kunsten.be/nu-in-de-kunsten/twee-op-de-drie-vlamingen-vindt-dat-kunst-bijdraagt-tot-maatschappelijke-verbinding/
- Instagrammable – beelden die je niet kan ontzien - november 14, 2024
- Bondgenoot, word bondgenoot – hoe je van een toevallige bezoeker een duurzame ambassadeur maakt - oktober 5, 2024
- Een tentoonstelling doet ook iets met de kunstenaar - september 20, 2024
april 14, 2024
Een intéressante enquete, maar onder tussen ploeteren we creatief verder of men het mooi vindt of niet. (de boer ploegt verder)
B Peeters