Op 26 maart overleed Richard Serra, een van de meest iconische kunstenaars van zijn generatie. Elke kunstliefhebber zal ooit wel eens door een van zijn werken hebben gemeanderd, in Bilbao, San Francisco of Wassenaar. Het zal ongetwijfeld een blijvende herinnering hebben achtergelaten, al was het maar omdat zijn werk je met zoveel vragen overstelpt.
Het is schier onmogelijk om een volledig overzicht te bieden van het oeuvre van Serra, al vormt de reportage die PBS in 2001 maakte zeker een verdienstelijke poging. Voor ons overzicht kozen we echter drie andere reportages, die elk een apart stukje uit zijn denken toelicht. De twee eerste komen uit dezelfde reportage die het San Francisco Museum van hem maakte zo’n negen jaar geleden. In de eerste gaat Serra dieper in op het belang -in de moeilijkheid- van het tekenen als basis voor de kunst, onder meer omdat het leert om te gaan met de limieten van het medium. In de tweede reportage gaat Serra dieper in op de motivatie om kunst te maken. Voor hem was dit eert en vooral een interne reis, en manier om zijn eigen sensaties en ervaringen te onderzoeken en te exploreren. De tijd verloopt niet lineair weten we , maar voor hem is kunst juist een manier om deze ‘andere’ tijd zichtbaar te maken, of werkelijk te beleven.
De derde reportage biedt misschien het meest indringende portret van Serra. Het volgt hem tijdens de opbouw van een van zijn laatste monumentale werken in Glenstone, Maryland, al biedt dit slechts een alibi om dieper in te zoomen op het hele denkproces van de man. De reportage komt tot de mooie conclusie dat, uiteindelijk, jij als kijker het hoofdthema bent in het oeuvre van Serra.
- Kunstcriticus Martin Gayford over Tracey Emin - november 30, 2024
- Guillaume Caron en de choreografie van de ziel - november 30, 2024
- Joost Pauwaert en het einde der tijden… - november 30, 2024