“Elk kunstwerk is kind van zijn tijd en vaak is het de moeder van onze gevoelens” luidt de eerste zin uit een naar het Nederlands vertaalde editie van Kandinsky’s Über das Geistige in der Kunst (1912). En in wat voor een tijd leven wij momenteel?
Hoe verhouden we ons tot de ons omringende realiteit en hoe die aan ons wordt voorgesteld? Wat trekt onze aandacht? Waarom kiezen we specifieke prikkels wel en sluiten we onszelf af voor andere? Hoe maken we hierin (bewuste) keuzes? Wat is het verschil tussen directe ervaring in eerste orde en informatie die ons uit tweede hand bereikt zoals de brede waaier aan media-informatie, het onderwijs, verhalen van mensen?
De vraag waaruit de realiteit bestaat en wie bepaalt wat die betekent, zijn basisvragen waarmee Pelle Van Gheluwe aan de slag ging toen hij deze reeks schilderijen voor zijn huidige expo Taking aim aanvatte. Deze 25-jarige Gentse beeldend kunstenaar verkent hiermee belangrijke vragen van onze tijd en koppelt er een herkenbare eigen beeldtaal aan die zich situeert op het snijvlak van het figuratieve en het abstracte. De verantwoordelijkheid voor het geven van antwoorden op die vele vragen ligt bij de beschouwer, aldus de kunstenaar. Hijzelf kan enkel een aanzet geven vanuit zijn eigen visie op wat dagelijks aan informatie op hem afkomt.
Hoe goed kunnen we nog echt kijken en zien? Pelle Van Gheluwe appelleert aan onze manier van kijken en waarschuwt voor een al te vlakke interpretatie van wat ons wordt voorgeschoteld. Wat we kunnen kennen, is begrensd door ons kennisapparaat en zoals gezegd de mate waarin we zin van onzin kunnen onderscheiden. Toch kijkt elk van ons door een ander venster naar de wereld en kunnen we weinig anders dan meegaan met de stroom, filteren en laveren, zoals rivieren naar zee vloeien.
Pelle Van Gheluwe – Smokescreen I
Sommige werken verwijzen expliciet naar het mistige karakter van informatie die intentioneel onze kant wordt opgestuurd (Smokescreen I). Andere blijven ondanks duidelijke figuratieve verwijzingen vatbaar voor interpretatie. Wat terugkomt, zijn de herkenbare symbolen die door hun gaaf- en hardheid de eerste aandacht trekken en als tekens lijken te verwijzen naar een bewust gecreëerde betekenis. We worden gemanipuleerd en daar zijn patronen in te vinden, zo lijkt het.
Wie zal zeggen dat we de werkelijkheid zoals die zich manifesteert op slechts één manier kunnen waarnemen? De vraag is pertinenter of we nog in staat zijn terug traag en geduldig te leren kijken en ons hierin te laten bijstaan door heldere keuzes en een kritische ingesteldheid.
De expo Taking aim van Pelle Van Gheluwe is nog tot 11/09/2022 te zien ter hoogte van Voordries 1 in Oosterzele op zaterdagen en zondagen tussen 14h00 en 18h00 of op afspraak (0478 82 81 57).
- Wortels in de aarde, over de interventies van Will Beckers - januari 28, 2023
- Pelle Van Gheluwe takes aim in eerste solo-expo - september 2, 2022
- NADIR doet kijken op geheel eigen wijze - maart 11, 2022