Wat kunnen kunstenaars doen tegen oorlog? Het zijn, net als de meerderheid onder ons, per slot van rekening geen getrainde soldaten. Vaak hebben ze echter wel een publieke ‘stem’. Door het feit dat hun werk gezien wordt, niet enkel in een museum of galerie maar vaak ook in de openbare ruimte, hebben ze sowieso een bepaalde impact, vaak in de vorm van een bewustwording van het ‘brede’ publiek.
De meesten onder ons weten intussen dat er een oorlog woedt in Oekraïne. Maar beseffen we wel genoeg welke impact dit heeft op de bredere gemeenschap? Op zaken als cultuur en kunst, die misschien niet als levensnoodzakelijk worden ervaren door de individuele mens, maar het niettemin is voor de maatschappelijke evolutie?
In het licht hiervan zoeken twee kunstenaars, Veerle Michiels en Jonas Vansteenkiste, naar publieke kunstwerken musea of openbare ruimtes, waar ze via hun kunst hun boodschap kunnen overbrengen.
“Momenteel zijn we heel erg aangegrepen door de oorlog in Oekraïne en zien we ons werk resoneren in de beelden die op sociale media verschijnen, waar mensen objecten van artistieke en culturele waarde beschermen en in veiligheid brengen”, schrijven ze. Met hun interventie willen ze dan ook het publiek “bewust maken dat de oorlog er is en dat deze een impact heeft op dingen die we vanzelfsprekend vinden, zoals onze beelden in de stad.”
Ze zijn overigens niet aan hun proefstuk toe. In 2014 deden ze al iets gelijkaardigs met hun installatie Front op het domein van Raversyde in Oostende, of in 2015 met hun werk Fragile Memory, waarin ze met een honderdtal zandzakken een openbaar monument beschermden. “Met het beschermen van een monument of een cultureel object wordt respect getoond voor de overtuigingen en gewoonten van alle mensen en wordt getoond dat deze dingen niet alleen bij een bepaald volk horen, maar ook bij het erfgoed van de mensheid”, aldus Veerle en Jonas.
Beide kunstenaars zijn nu op zoek naar monumenten in België waarmee ze hun nieuw project kunnen vormgeven. Hiervoor zoeken ze culturele instellingen die een of meer werken ter beschikking willen stellen voor deze interventie met een dwingende boodschap. “We zouden ze inpakken met materiaal zoals in Ukraine dekens plastiek sintels tape op een menselijk niveau”, vertelt Jonas.
Het is een internationaal project, dat reeds interesse geniet uit Zweden en Tsjechië. “Maar het zou uiteraard mooi zijn om dit project ook in België vorm te zien krijgen”, zegt Jonas. “Ook andere kunstenaars kunnen rond dit idee samenwerken met geïnteresseerde organisaties. Voor ons is het beeld en het signaal het belangrijkste.”
Geïnteresseerde kunstenaars en/of organisaties kunnen contact opnemen met Jonas Vansteenkiste.
Fragile Memory II
longitude:50.858431 | latitude: 3.312692
(2015-2018)
- ‘Met niets dan tijd’ Karel Dierickx in al zijn facetten tot 22 december bij Francis Maere - december 21, 2024
- Open atelierdag Simon Verheylesonne, een uitgelezen kans om in het hoofd te kijken van een boeiende kunstenaar - december 18, 2024
- Vier kunstenaars en de zichtbare afwezigheid… Kunst voor fijnproevers bij 10a in Otegem - december 17, 2024