Marco De Sanctis en Joost Pauwaert: De verleiding van het verval

Duotentoonstellingen zijn op hun best als ze kunstenaars met heel uiteenlopend kunstpraktijken samenbrengen rond een gemeenschappelijk thema of concept. ‘Sturm und Drunk’ is zo’n tentoonstelling, waarvan de betrokken kunstenaars – Marco De Sanctis (°1983) en Joost Pauwaert (°1985) – allebei gefascineerd zijn door de schoonheid van destructie en verval, terwijl ze dat thema op een heel verschillende manier benaderen. De titel van de tentoonstelling is een knipoog naar de vroeg-romantische ‘Sturm und Drang’-beweging uit de 18e eeuw die zich vooral in de Duitse literatuur manifesteerde met rebelse, idealistische personages die het ten langen leste moeten afleggen tegen de verdrukkende machtssystemen of de verwoestende krachten van de natuur.

Het werk van Marco De Sanctis is het meest spirituele in deze expo. Hij lijkt zich te verzetten tegen het verval en wil redden wat onherroepelijk vergankelijk is. We kenden al zijn marines, oude zeegezichten die hij vakkundig restaureert, er vervolgens verflagen afkrabt om tot een nieuw beeld te komen. Maar er zijn ook zijn bronzen sculpturen, van een rozenstruik bijvoorbeeld, die hun onderwerp vereeuwigen door het te vernietigen. Bij het gieten van het beeld vergaan de rozentakken door de hitte. Wat overblijft is een delicaat bronzen omhulsel. Hetzelfde procedé past hij toe op het blad van een agave (een tragische plant die sterft nadat hij heeft gebloeid) en een citroen (een verwijzing naar het stilleven als historisch genrestuk).

Joost Pauwaert pakt het helemaal anders aan. Hij onderzoekt het proces van de vernietiging zelf, in zijn werk overheerst de brute, kinetische kracht. Verleidelijk en onheilspellend tegelijk: een hakbijl aangespannen met een veer, een rondslingerende hamer die op gezette tijden tegen het galerijparket knalt, een aambeeld op een springveer… Ter gelegenheid van ‘Sturm und Drunk’ maakte Pauwaert ook een imposante triptiek die voortbouwt op een performance die hij deze zomer op een meer in Beernem hield. Daar ensceneerde hij een apocalyptische gevechtsscène waarin verschillende triplexboten (die leken op gevouwen papieren boten), ballonnen en zelfs een zeppelin ten prooi vielen aan een spervuur van raketten, hamers en andere projectielen. Zijn drieluik toont een zwartwit-foto van dat ‘slagveld’, maar zit vol schroeiplekken en brandgaten, duidelijke sporen van vernieling. Of zoals de ondertitel van de expo luidt: ‘the seduction of destruction’.


‘Sturm und Drunk’ loopt tot 20 oktober bij Dauwens & Beernaert  Gallery in Brussel. Klik hier voor meer info


Author: David De Pooter

Share This Post On

Submit a Comment

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op