Er zijn zo van die kunstfestivals en dito biënnales die onterecht onder de radar blijven. Zo is de hedendaagse kunstbiënnale PASSIO al aan haar vijfde editie toe. De biënnale is een initiatief van de pastorale eenheid OLV van Groeninge in Kortrijk, en vindt plaats in de Sint-Maartenskerk in Kortrijk.
Dit jaar werden An Schotte en Klaus Verscheure aangesteld als curatoren. Al snel kwamen ze tot een centraal thema voor deze editie, het psychische lijden, dat ze in een enkele term wisten te vatten: IL CAMMINO. Het pad, verwijzend naar de soms bochtige weg naar verlichting of verlossing, het verwerken van het leed. ”Het wordt een tentoonstelling waarin psychische kwetsbaarheid, draaglast en draagkracht centraal staan”, schreven de curatoren aan het begin van de expo. “Deze thema’s zijn brandend actueel en schreeuwen om meer aandacht. We leven in een wereld die zo snel verandert, waarin veel mensen niet meer kunnen volgen, niet meer goed in hun vel zitten. Kunst kan op zo een moment een rustpunt bieden, een reddingsboei waaraan je je even kan vasthouden, een bron van zingeving.”
Het louter aanschouwen van kunst vormt op zich geen loutering, uiteraard, maar het kan wel het startpunt vormen van een proces van auto-reflectie, en verwerking. De kijker heeft nog wat werk voor de boeg wil hij aan de hand van kunst tot louterende inzichten komen, niettemin kan kunst hierin een directe impact hebben, in die oorspronkelijke vonk, het aanvangspunt voor nieuwe zienswijzen.
Het centrale kunstwerk van deze editie is de video ‘Ricordo di un dolore’ (‘Herinnering aan een pijn’) van het Italiaans kunstenaarsduo Masbedo. In de video beklimt een man een berg met een reproductie van Ricordo di un dolore, een schilderij van Pellizza da Volpedo op zijn rug. Het schilderij portretteert een jonge vrouw op het ogenblik dat ze het nieuws verneemt van het overlijden van een dierbare. Deze tocht vertelt over eenzaamheid, pijn en hoe ermee om te gaan.
Naast de video is onder meer werk te zien van Koen Vanmechelen, die speciaal voor de tentoonstelling de installatie ‘The Waiting Room’ gemaakt heeft , Renato Nicolodi, de Iraanse kunstenares Maryam Najd of de Nederlandse fotograaf Levi van Veluw. Vast staat dat ‘de weg’ talrijke richtingen kan inslaan, al komen ze steevast op dezelfde bestemming terecht.
Een aanrader dus, al zal je snel moeten zijn: de expo loopt tot en met 6 april in de Sint-Maartenskerk in Kortrijk.
foto’s: © Denis Decaluwe
- 16 kunstboeken van 2024, een selectie van TheArtCouch - december 28, 2024
- De twaalf meest gelezen posts van 2024 - december 28, 2024
- Kunst als cesuur, een nieuwe monografie van Yves Beaumont - december 23, 2024