Kunstfotograaf Danny Van der Elst staat bekend om zijn Emotional Landscapes. In zijn werk spelen licht en schaduw een centrale rol, waarbij elk beeld deel uitmaakt van een voortdurende artistieke ontwikkeling. Zijn foto’s brengen een subtiele verbinding tot stand tussen het verleden en het heden, wat zijn werk een gevoel van continuïteit geeft.
De foto’s die hij vastlegt, ademen een intensiteit die de verbeelding stimuleert en ruimte geeft voor interpretatie en betekenis. Van der Elst gebruikt licht als een krachtig verhalend instrument, dat niet alleen onthult maar ook verbergt, en daarmee de kern van zijn onderwerpen blootlegt door middel van dramatisch contrast.
Van der Elsts fotografie toont zijn interesse in menselijke emoties. Hij nodigt zijn onderwerpen uit om in een bijna meditatieve rust te poseren, waardoor hun kwetsbare innerlijke wereld ongeremd zichtbaar wordt. Hij weet momenten van diep inzicht vast te leggen en gebruikt daarbij een techniek die doet denken aan de perfecte verhoudingen van de gulden snede.
Van Avedon tot Levinas
De invloed van grootheden zoals Richard Avedon, met zijn sobere achtergronden en focus op de persoonlijkheid van zijn onderwerpen, en Paolo Roversi, bekend om zijn dynamiek en tastbaarheid, is duidelijk merkbaar in Van der Elsts werk. Daarnaast speelt de filosofie van Emmanuel Levinas, die de ethische verantwoordelijkheid benadrukt die voortkomt uit de ontmoeting met de ander, een diepe rol in zijn artistieke visie. Deze invloeden smelten samen in Van der Elsts voortdurende zoektocht naar betekenis en een transcendente ervaring van menselijke ontmoetingen.
Een fysieke vertaling van fotografie
Tijdens ArtistMeeting in Knokke introduceert Van der Elst opnieuw een tastbare dimensie aan zijn werk door het gebruik van Photo Rag-papier, wat zijn beelden een extra betekenislaag geeft. Deze fysieke vertaling van fotografie versterkt de wisselwerking tussen fotograaf, geportretteerde en kijker.
De kracht van zijn werk ligt in zijn vermogen om emoties en verhalen met een uitzonderlijk oog voor detail vast te leggen. Van der Elst creëert niet zomaar afbeeldingen; hij biedt inkijkjes in de ziel van zijn onderwerpen, waarbij hij momenten van diepe introspectie en kwetsbaarheid weet te vangen die universeel herkenbaar zijn. Zijn keuze voor een middenformaatcamera en minimale nabewerking zorgt ervoor dat de nuances van zijn onderwerpen in hun meest authentieke vorm naar voren komen.
Een centraal thema in zijn oeuvre is de menselijke ervaring. Van der Elst verkent de complexiteit van emoties zoals eenzaamheid, verlangen en empathie. Zijn meesterlijke gebruik van clair-obscur, een duidelijke verwijzing naar Oude Meesters als Caravaggio en Rembrandt, onthult de innerlijke strijd en kwetsbaarheid van zijn onderwerpen, wat zijn werk een bijzondere diepte geeft.
Een samenspel van emoties gevat in een enkel beeld
In zijn voortdurende ontwikkeling als kunstenaar blijft Van der Elst op zoek naar nieuwe manieren om de menselijke ervaring vast te leggen. Zijn openheid voor de verhalen van anderen en zijn streven naar voortdurende verbetering maken zijn werk krachtig en relevant. Zijn fotografie is een constante zoektocht naar betekenis, een poging om de complexiteit en schoonheid van het menselijk bestaan te vatten en te delen.
Zijn woorden Ik snij elementen van de werkelijkheid weg reflecteren zijn werkwijze waarbij hij bewust kiest om bepaalde aspecten te elimineren, zodat wat overblijft een scherpere, meer gerichte blik werpt op de essentie van zijn onderwerpen. Door deze aanpak weet hij het complexe spel van emoties en menselijke ervaringen tot hun puurste vorm te destilleren, en zo de toeschouwer uit te nodigen in een wereld die zowel herkenbaar als raadselachtig is. De perfecte mix om steeds opnieuw verrast te worden door het beeld. En is dat nu net niet wat fotografie tot kunst maakt?
Wie wil kennis maken met het werk van Danny en andere kunstenaars kan dit tijdens Artist Meeting in het Casino van Knokke van 23 tot 25 augustus.
- Middernacht in een perfecte illusie, de vervreemde schoonheid van Michiel Deneckere - oktober 28, 2024
- In de schaduw van Thoreau, de natuur als levend organisme - oktober 17, 2024
- Wanneer de mens zijn troon verliest - september 27, 2024