Zou er zonder kunstkopers kunst gemaakt worden? Wellicht wel, maar wellicht ook niet zoveel. Vast staat dat kopers en verzamelaars van kunst van vitaal belang zijn voor de kunst, en voor de kunstenaar. Wat typeert de ‘echte’ collectioneur? Een goed oog voor kunst, uiteraard, een bezieling ook, een passie voor kunst, een ontembare nieuwsgierigheid, een coherente, sterke (langetermijn)visie. Het helpt uiteraard om bemiddeld te zijn, al hoeft dit niet per sé. Wanneer je de middelen hebt kan je echter wel een verzameling opbouwen van wereldkwaliteit. De komende weken gaan we op onderzoek uit naar enkele van deze topverzamelingen.
Steven en Ann Ames
25 jaar lang bouwden Steven en Ann Ames een collectie die de meeste kunstminnaars zal doen duizelen: Robert Ryman, Georg Baselitz, Willem de Kooning, Anselm Kiefer, Gerhard Richter, om er maar enkelen te noemen. Hun smaak was uiterst gedurfd in de jaren ’80, waar nieuwe vormen van expressie in de mode raakten en het schilderen voor dood werd verklaard. Zij bleven echter coherent in schilderkunst geloven. Op zijn 50ste ging Steven zelfs terug naar de universiteit om er kunstgeschiedenis te studeren. Zijn eindverhandeling het belang van fotografie in het werk van Richter, waarvan het koppel een aantal topwerken in bezit had. Een passie moet je ook kunnen uitdiepen, al zeker wanneer het kunst betreft…
Voor wie het interesseert: de collectie werd in 2016 geveild voor een slordige 122 miljoen Dollar, waarvan 34 miljoen voor een topwerk van Richter.
Ontdek even mee:
- Ine Lammers buiten de kaders van (onze) tijd - november 20, 2024
- The Green Soda Movement: SAVE ME. 10 glaskunstenaars presenteren post-consumer glass - november 19, 2024
- Goedele Peeters ‘Fieldwork’, een open uitnodiging tot een innerlijk gesprek - november 16, 2024