Flo Bastiaensen, solo op eenzame hoogte

Het is een moeilijke keuze. Kom je voor de galerie of voor de kunstenaar?  De unieke locatie van (s o o n) gallery & duplex zorgt ervoor dat je blik dadelijk naar de wijde omgeving getrokken wordt. Gelukkig is het werk van Flo Bastiaensen sterk genoeg om de strijd aan te gaan. Met de enigmatische expotitel ‘You can’t milk a cow with your hands in your pants’ opent ze haar eerste solotentoonstelling op eenzame hoogte.

In de betoverende setting van (s o o n) Gallery, hoog boven de stad in een duplex appartement in de Riverside Tower op Linkeroever (Antwerpen), nodigt de eerste solotentoonstelling van Flo Bastiaensen de bezoeker uit in een wereld waar het alledaagse een nieuwe, diepere betekenis krijgt. “You can’t milk a cow with your hands in your pants” is niet zomaar een verzameling schilderijen; het is een poëtische verkenning van de alledaagse rituelen en de verborgen spanningen die ons dagelijks leven kleuren.

Welke titel, zeg je?

Ik hou van kunstenaars die een uitdaging niet uit de weg gaan, of het nu in beeld of in woord is. Daarom dat ik wat langer bij de titel van de expo wil blijven stilstaan. “You can’t milk a cow with your hands in your pants” roept voor mij onmiddellijk een levendig beeld op dat tot nadenken aanzet. De titel benadrukt de noodzaak van actie en betrokkenheid. Suggereert dat je niet passief kunt zijn of jezelf kunt terugtrekken als je iets wilt bereiken. Dit is een krachtige metafoor voor verschillende levenssituaties en uitdagingen waarin actieve inzet en praktische aanpak essentieel zijn. Een verwijzing naar de kunstenaar zelf?

In de context van een expo kan deze titel verschillende betekenislagen krijgen. Ten eerste kan het een verwijzing zijn naar de kunst van de creatie zelf: kunstenaars moeten hun handen vuil maken, experimenteren, en risico’s nemen om hun visie te verwezenlijken. Kunst ontstaat niet vanuit passiviteit, maar door een diepgaande betrokkenheid en het voortdurend proberen en falen. Maar daarnaast kan de titel ook wijzen op de interactie van het publiek met de kunstwerken. Om de essentie en de boodschap van kunst echt te begrijpen, moeten toeschouwers actief deelnemen, zich openstellen en zich verdiepen in wat voor hen gepresenteerd wordt. Kunst is geen passieve consumptie; het vereist reflectie, interpretatie en soms zelfs participatie.

Ten slotte kan de titel ook een bredere maatschappelijke boodschap hebben. In een wereld vol uitdagingen en problemen kun je geen verandering teweegbrengen door passief aan de zijlijn te staan. Of het nu gaat om sociale rechtvaardigheid, milieubescherming of persoonlijke groei, actieve betrokkenheid en daadwerkelijke actie zijn noodzakelijk.

De transformatie van het alledaagse

Bastiaensens werk balanceert moeiteloos tussen figuratie en (bij momenten) abstractie, en roept een emotionele en intellectuele dialoog op met de toeschouwer. De schilderijen tonen een diepe eerbied voor het ambacht, geïnspireerd door de Vlaamse Meesters, waarbij Bastiaensens eigen familiegeschiedenis een belangrijke rol speelt.

Elke compositie in deze tentoonstelling vangt een moment van stilte en introspectie, waarin de banaliteit van het dagelijks leven een bijna sacrale dimensie krijgt. De subtiele kleurcontrasten en de aandacht voor textuur nodigen de toeschouwer uit om dichterbij te komen, om de verhalen en emoties te ontcijferen die schuilgaan achter de penseelstreken. Bastiaensen speelt met het concept van tijdloosheid, waarbij het alledaagse zowel persoonlijk als universeel wordt.

Fog, 2024, oil and acrylic on canvas, 180 x 140 cm

Een mooi voorbeeld daarvan is het werk ‘Fog’ (2024). De compositie is sober, bijna spookachtig, met een vrouwenfiguur (de kunstenaar zelf) in een serene pose gevat, terwijl een grote schaduw aan de muur achter haar domineert. Deze schaduw, die veel groter lijkt dan de persoon zelf, roept vragen op over identiteit, zelfbeeld en de onzichtbare aspecten van ons innerlijke leven.

De vrouw in het schilderij is geschilderd in zachte, subtiele tinten die een gevoel van kwetsbaarheid en introspectie suggereren. Haar ogen zijn naar beneden gericht, alsof ze diep in gedachten verzonken is, of misschien gevangen in een moment van zelfreflectie. De schaduw daarentegen is massief en imposant, en contrasteert scherp met de delicate figuur. Dit kan worden geïnterpreteerd als een visualisatie van de onzichtbare lasten die we met ons meedragen, de angsten en herinneringen die ons vormen maar niet altijd zichtbaar zijn voor de buitenwereld.

Daarnaast roept de compositie vragen op over de rol van observatie en perceptie in kunst en het leven. De schaduw is immers een projectie, iets dat slechts bestaat door de aanwezigheid van licht en een object. Dit kan een metafoor zijn voor de manier waarop we onze eigen realiteit en die van anderen interpreteren, gekleurd door onze eigen perspectieven en vooroordelen.

In deze zin biedt Bastiaensens schilderij niet alleen een visueel genot, maar ook een diepere filosofische meditatie over de complexiteit van de menselijke ervaring. Het nodigt de toeschouwer uit om na te denken over hun eigen schaduwen, de delen van zichzelf die ze misschien niet altijd onder ogen willen zien, maar die onvermijdelijk een rol spelen in hun bestaan.

Maar ook in andere werken zoals ‘TGIF’, ‘Halfvol’ en ‘Fork with candlelight’ experimenteert Bastiaensen met contrasten van schaduw en licht. Zien we hierin de echo van de filosofieën van Carl Jung, die stelde dat de confrontatie met onze schaduw essentieel is voor zelfbegrip en persoonlijke groei. De schaduw in haar werk zou dus gezien kunnen worden als een symbool van die onderdrukte aspecten van het zelf, die, hoewel vaak genegeerd of ontkend, onmiskenbaar deel uitmaken van onze psyche.

Een Ruimte van Reflectie

De unieke setting van (s o o n) Gallery, met zijn huiselijke sfeer hoog boven de stad, versterkt de intieme beleving van Bastiaensens werk. Hier kunnen bezoekers de kunst niet alleen bekijken, maar ook beleven, terwijl ze de serene en introspectieve atmosfeer van de ruimte in zich opnemen. Het is een uitnodiging tot reflectie, een moment van rust in het drukke stadsleven.

Conclusie

“You can’t milk a cow with your hands in your pants” is een triomfantelijke viering van het alledaagse en een getuigenis van Bastiaensens vermogen om diep persoonlijke ervaringen om te zetten in kunst die resoneert met een breed publiek. Haar werk herinnert ons eraan dat schoonheid en betekenis vaak te vinden zijn in de eenvoudigste momenten van ons dagelijks leven.


De tentoonstelling loopt tot 25 augustus 2024 en is te bezoeken tijdens de open weekends of op afspraak. Mis deze kans niet om deze veelbelovende kunstenaar te ontdekken in een van de meest unieke galerieruimtes van Antwerpen. Meer info: https://www.soongallery.be/


Author: Yves Joris

Share This Post On

Submit a Comment

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op