Eéndagsexpo: Jet de Kort toont recent werk bij SECONDroom

Eén kunstenaar, één zaterdagavond: dat is het concept van het Antwerpse initiatief SECONDroom. Je zult dus snel moeten zijn om het nieuwe werk van Jet de Kort te gaan bewonderen. Op 15 juni toont ze er een aantal van haar ‘Sculpturale Handelingen’ en ‘Landschappen’. Sinds enige tijd experimenteert ze met het medium fotografie. Haar werken, die zich eerst enkel afspeelden in 3D, krijgen nu een intrigerend uitvloeisel in 2D.

Het werk van Jet de Kort is steeds in evolutie, maar steeds blijft ze haar geheel eigen, strak gedirigeerde, serene doch speelse beeldtaal hanteren. Tijdens de coronatijd ontdekte ze, niet per se zoekend maar veeleer geleid door serendipiteit, de mogelijkheden van het medium fotografie. Een aparte stap, voor iemand die zo graag in de ruimte werkt, zou je denken. Maar in haar foto’s gebeurt er enorm veel. Misschien zelfs meer dan voorheen in de installaties gebeurde. 

Jet de Kort integreert in deze Sculptural Acts niet alleen haar sculpturen, maar ook alledaagse voorwerpen en handelingen, en zelfs haar eigen lichaam, dat ze als een gestroomlijnd object inzet in het geheel. We zien knalblauwe wegwerphandschoenen, een laddertje, een feloranje teiltje, een druiperige handdoek, een bord en bordkrijt, tekeningen, hoge papieren kolommen, een paar schragen, water dat gutst en de opstelling grillig doorbreekt als een onbeheerste spat verf een schilderij. 

Het zijn zaken die op het eerste gezicht onverenigbaar lijken, maar door de kundige hand van Jet de Kort toch een gedeeld verhaal weten te vertellen. Al moet je je niet meteen illusies maken dat je dit verstandelijk zal kunnen begrijpen, je mag je eerder laten leiden door de intuïtieve associaties, die feestelijk kat en muis zullen spelen met je vastgeroeste assumpties. Er gaat een hele wereld open met spelers die geheel onverwachts met elkaar in interactie gaan. Probeer je er zelf een verhaallijn van te breien, dan zorgt de kunstenares net telkens voor die plotwending die je met een geheimzinnig los eindje doet zitten. 

Vermetel spel

Een hoofdrol is hierbij weggelegd voor het lichaam van de kunstenares zelf. Heel vaak slechts een hand, die subtiel de stilte van de levenloze voorwerpen perforeert; soms ook het gehele lichaam dat anoniem om een object heen wordt gedrapeerd, roerloos maar strak geregisseerd, tot het bijna even onbewogen wordt als de dode objecten eromheen. Humor is bij Jet de Kort nooit ver weg. Ze stelt haar composities met de grootste ernst en zorgvuldigheid samen — dat merk je — maar altijd om de hoek schuilt de knipoog, het vermetele spel met de kijker. Is zij het zelf op de foto’s? Natuurlijk wel. Maar ze geniet ervan om dat her en der bewust in het midden te laten, en haast een soort verstoppertje te spelen met de toeschouwer. 

Al is ze op andere foto’s dan weer niet te beschroomd om ook dat te doorbreken, fluks van de grond op te springen, zich ludiek neer te vleien onder een parasol of zich slechts half achter een kunstobject te verschuilen. In de nieuwe reeks Beyond The Boundary zet ze nog een stap verder: ze trekt hiervoor voor het eerst naar buiten en ensceneert een soort van filmische stills te midden van het landschap, waarbij ze zelf de enige hoofdacteur is. Bevreemdende taferelen, waarbij ze ruggelings te zien is, in bizarre outfits, met een bolhoed tegen een benevelde desolate achtergrond, of eenzaam onder een parasol in een lommerig parkbos. Het lichaam krijgt hier iets heel statisch, en lijkt te contrasteren met de levendigheid van de natuur eromheen, geheel contradictorisch met hoe je het normaal gezien zou verwachten. Deze contra-dynamiek is een wetmatigheid die in elk van de Korts werken te ontdekken is. 

Meditatief

Hoewel ingetogenheid het werk van Jet de Kort kenmerkt, ontwaren we toch een groot verlangen tot communicatie. Geen gratuite uitwisseling, maar een verbond waarbij de kijker en de maker eerst aftastend zijn, en dan plots hopeloos verknocht raken aan elkaars taal en idioom. Jet de Kort is een verleidster, en ze doet dat zo geraffineerd en beheerst dat je het vooreerst niet doorhebt. De attractiviteit zit nog meer in de speelse lichtheid en de vele witruimtes, dan in de interessante sculpturale vormen die ze bewust in het fotografische beeld inbrengt. Je zou kunnen zeggen dat het werk en de kunstenares elkaar spiegelen, in hun hevige verlangen naar nieuwe strategieën om met de wereld te verbinden. Telkens gebeurt dat op zo’n onvanzelfsprekende en fijnzinnige manier, dat élk beeld opnieuw weer ontzettend intrigerend is.

Is het de mens die immens verlangt naar rust en stilstand? Geeft Jet de Kort hier haar diepste wensen vrij? Wil ze in ons bestaan dat almaar doorraast eilandjes van stilte installeren? Uiteraard weten we dat elke cesuur die we trachten aan te brengen in dit leven een illusie is, maar het werk van de Kort nodigt je desalniettemin vriendelijk uit tot een meditatief moment. Binnen de contouren van haar minutieus samengestelde wereld heerst rust in de beweging, alsof iemand ergens op een pauzeknop heeft geduwd en we worden omgeven door een eindeloze geluidloosheid. De uiterste detaillering van haar foto’s, waarbij je de textuur van de materialen nagenoeg voelt, zorgt dat we daadwerkelijk het tafereel worden ingezogen. Wie zou daarop nu nee kunnen zeggen? 



Jet de Kort bij SECONDroom op zaterdag 15 juni 2024
Meer info: https://secondroom.org


Share This Post On

Submit a Comment

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op