De schoonheid van vergankelijkheid: nieuw werk van Marco De Sanctis bij Dauwens & Beernaert

Sublimated is de toepasselijke titel van de nieuwe tentoonstelling met werk van Marco De Sanctis bij Dauwens & Beernaert Gallery. De term heeft spirituele, scheikundige en psycho-wetenschappelijke connotaties, en die komen alle in het werk van De Sanctis aan bod. De Italiaans-Belgische kunstenaar gaat verder waar hij bij zijn vorige expo gestopt was. Uit Sturm und Drunk herkennen we de bronzen sculpturen van citroenen en agavebladeren, die hun onderwerp vereeuwigen door het te vernietigen. Aan dat geraffineerde spel met de schoonheid van vergankelijkheid, het onontkoombare verval en de aantrekkingskracht van destructie voegt De Sanctis nu een volgende laag toe: die van het mystieke transcendente.

Untitled, 2024

Elk werk van De Sanctis is een meesterstuk in de klassieke betekenis: elk werk getuigt van de technische vaardigheid en materiaalbeheersing van de kunstenaar. Met de juiste scheikundige behandeling geeft De Sanctis zijn bronzen creaties (zie Untitled, 2024) het blauwgroene patina dat zo kenmerkend is voor bronzen beelden die jarenlang de elementen getrotseerd hebben. In Les Pleureuses past hij die techniek ook op papier toe. Met bronspoeder, zuren en zout creëerde hij een blauwgroene wolkenpartij, als eerbetoon aan de regen die dat patina veroorzaakt. De tranige uitlopers (zie detailbeeld) zijn een fijnzinnige verwijzing naar de druipsporen die we ook op bronzen gedenkplaten en grafmonumenten zien. De schoonheid van verval zit ‘m soms in de details.

Papier, zuur, marmer, water, citroenen, gif, tin, was, rook, hitte, vuur… Geduldig ontdoet de kunstenaar de materie waarmee hij werkt van haar fysieke beperkingen om pure expressie te bekomen, zijn werken blinken uit door een zeldzame combinatie van pure schoonheid en conceptueel vernuft. Geen werk dat dat mooier aantoont dan Secret Swords, dat een in mystieke nevelen verhuld zwaard toont, en het resultaat is van vindingrijk meesterschap. Geïnspireerd door het geheimschrift van middeleeuwse genootschappen ging De Sanctis aan de slag met citroenzuur. In een proces dat hij zelf omschrijft als ‘blind tekenen’, schilderde de kunstenaar met citroensap een zwaard op papier. Dat leverde een onzichtbare tekening op. Pas door de hitte van een vlam werd het zwaard zichtbaar, waarbij vuur, doorgaans een vernietigende kracht, nu juist een scheppende rol speelt. Op 28 september pakt de kunstenaar overigens met een spectaculaire performance uit. Op die dag maakt hij een reeks van tien met citroenzuur geschilderde zwaarden met vuur zichtbaar. Het event wordt omkaderd met lezingen van Els Wuyts en Edoardo Monti.

Secret Swords, 2024


Sublimated loopt tot 27 oktober bij Dauwens & Beernaert Gallery, Stalingraadlaan 26 in Brussel. De performance rond de Secret Swords vindt plaats op 28 september vanaf 16u. Meer informatie op https://www.dauwensbeernaert.com/


Author: David De Pooter

Share This Post On

Submit a Comment

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op