Jonge kunstenaars een boost geven in coronatijden, het is niet evident. De jaarlijkse groepstentoonstelling waarop de ‘De Nieuwe Garde’ van Kunst in Huis wordt gepresenteerd, kon dit jaar niet doorgaan. Dus moeten er andere wegen worden verkend om jonge mensen een zetje te geven, zoals dit interview. We praten met drie veelbelovende kunstenaars die heel divers werk creëren en gloednieuw zijn in de collectie van Kunst in Huis. De tweede die we voorstellen is Diego Latruwe.
Diego Latruwe (30) is van oorsprong een tekenaar. Daarnaast kende hij van jongs af een fascinatie voor videogames, fantasy en sciencefiction. Tekenaars zoals zijn leraar Peter Depelchin deden hem voor Vrije Grafiek kiezen. “Zo kan het ook”, besefte hij, “het hoeft niet allemaal conceptueel en abstract te zijn.” Tijdens zijn master legde hij zich toe op portretfoto’s, wat de basis werd voor zijn huidige werk. “De relatie die je hebt tot je onderwerp, de macht tegenover de personen die je portretteert, vind ik een heel spannend gegeven.”
Hoe je beelden kunt manipuleren, hoe beelden jou kunnen manipuleren, werd een rode draad doorheen zijn werk. Zo ook in de installatie Liquidity, die hij presenteerde op Stimulans 2020 in Kortrijk. Twee beeldschermen staan in een ruimte tegenover mekaar. We zien idyllische familiemomenten, gezinnetjes en koppels die onverdeeld geluk uitstralen. Het blijkt een compilatie van reclamespots van bekende merken, maar dan zonder de referenties hieraan. Tafereeltjes die elkaar in sneltempo opvolgen en een utopisch maatschappijbeeld voorstaan. Opvallend is hoe uniform die beeldtaal is: dezelfde kleurenfilters en camerastandpunten, en de afbeelding van een soort utopische sociale samenhorigheid en vrede vanuit een individualistisch standpunt.
Aan die beeldenstroom voegt Diego nog een extra laag toe: de ondertitels zijn fragmenten van self help forums, waar mensen met allerlei psychische klachten terechtkunnen bij vrijwilligers. Wijsneuzen die denken iedereen te kunnen helpen of mensen die zelf worstelen met mentale problemen. Het publiek? Eenieder die geen psychiater durft te bezoeken of kan betalen. Een tragische stroom tristesse dus, die in schril contrast staat met de maatschappelijke droombeelden die we te zien krijgen. “Een soep van goede bedoelingen en schrijnende situaties”, benoemt Diego het.
Maar het is nog niet afgelopen. Deze jonge belofte voegt nog laagjes toe aan het verhaal, met op de voorgrond, onder de filmfootage, constellaties van voorwerpen die steevast wit zijn geschilderd. Een sneeuwwit landschap van symbolen, grotendeels uit de populaire beeldcultuur. Er ontstaat een parallelle stille wereld die haast iets sacraals krijgt, een rustpunt voor de drukte en verwarring die we op de schermen zien. Diego: “De voorwerpen tonen het verlangen van de mens. Waar dromen wij van? Dat zit in alles wat we creëren, en zeker in deze verloren en vergeten voorwerpen. Door de reclame worden ze gefetisjeerd, opgeladen met een bepaalde kracht. Ik ontdoe ze van die subjectieve blik door ze egaal wit te maken. De nadruk komt te liggen op de vorm, ze worden eerder representatief en krijgen een meer universele dimensie.”
Wit zijn deze voorwerpen ook omdat Diego van elk een virtuele kopie maakt op zijn computer, een ontwerpprogramma dat by default bestaat uit witte vormen tegen een grijze achtergrond, wat hij daarna ook in zijn 3D installaties tracht te realiseren. “Als het goed belicht is, krijg je bijna een hologram”, zegt Diego. Van foto naar 3D en weer terug. De cirkel is rond.
Diego Latruwe roept met zijn werk vragen op over onze huidige wereld, die zich spiegelt aan een schijnrealiteit uit de reclame en commerciële beeldcultuur. Wat is hiervan de impact op ons denken, op onze levensstijl? Exemplarisch hiervoor is ook zijn multimedia-installatie Nowhere waarin hij beelden uit high end reclames voor vrouwen en mannen tegenover elkaar zet. Stereotypering die zelfs een impact blijkt te hebben op de meest vrijgevochten geest. Diego nodigt in zijn werken uit om de kritische tussenruimte te betreden waar deze aannames en waarden in vraag kunnen worden gesteld. In zijn creaties biedt hij een alternatief voor de evidenties die ons omringen, een ruimere blik op de dingen, verrijkt door het bevrijdende potentieel van de digitale wereld.
Meer ontdekken over deze jonge kunstenaar? Kijk op de website van Kunst in Huis. Kunst in Huis telt een hedendaagse kunstcollectie van meer dan 5.000 kunstwerken van 370 kunstenaars. Voor €12 per maand huur je een kunstwerk en haal je een Belgisch kunstwerk in huis. De collectie omvat zowel schilderkunst, fotografie, grafisch werk, textielkunst als ruimtelijk werk. Een kunstwerk kopen kan uiteraard ook!
Foto’s Charlotte Van Noten
- Selina De Maeyer, schilderen met licht, met het Licht - juni 15, 2024
- Eéndagsexpo: Jet de Kort toont recent werk bij SECONDroom - mei 18, 2024
- Bottelare toont kunst in mooie tuinen - mei 4, 2024