Het gebeurt naar mijn weten niet zo vaak dat een en dezelfde persoon evenveel aandacht verkrijgt in zowel bladen als Scientific American en Discovery Magazine, als in Artnews of Art in America. Onderzoeksbioloog Brandon Ballengée heeft dan ook een unieke stem als wetenschapper èn als kunstenaar. Zijn onderzoeksdomein is de populatie amfibieën in de door de rurale context vervuilde rivieren. Meer bepaald analyseert hij de evolutie van diersoorten als gevolg van klimatologische veranderingen. Kikkers met drie of vijf poten, dieren die met uitsterven bedreigd zijn, genetisch gemanipuleerd pluimvee…
U voelt het al: hier hangt een ecologische boodschap in de lucht. En dat is meteen ook de bedoeling van de kunstenaar: “The underlying goal is increased understanding of localised environmental problems with an overall awareness that each of us as individuals has an impact and can make a difference in our global environment“, aldus Brandon. Kunst met een boodschap, in dit geval in zekere zin kunst als de boodschap.
Brandon wijst er overigens fijntjes op dat het onderscheid tussen kunst en wetenschap slechts recent zo benadrukt wordt. Niet voor niets hadden wetenschappers van voor de vorige eeuwwisseling een nauwe band met kunst, als beoefenaar, of via antecedenten. Een fenomeen dat volop terug opgang vindt, zo blijkt. Het kind heeft ook een naam: bio-art, een specifieke vertakking van SciArt. Hoewel het in de huidige vorm nog in kinderschoenen staat, of tenminste volop in evolutie is, zijn er duidelijke krijtlijnen voor deze vorm van kunst. “I define BioArt as works of art that involves working directly with living materials and incorporate living processes into the process of the art making. Such works must allow for molecular or whole organisms responses to artist generated stimuli or environments“, aldus Brandon in Artlife magazine.
We vroegen aan Alain Segers, eigenaar van SciArt galerij Alter-Ego, wat Brandon zo speciaal maakt in zijn ogen: “Ballengée behoeft weinig uitleg. De kunstenaar heeft al een heel internationaal parcours afgelegd. Wat me bij hem aantrekt is dat hij een bioloog-kunstenaar is en veel aandacht schenkt aan de educatie van jongeren. Hij smokkelt zijn kunst als het ware in zijn veldonderzoek en omgekeerd. Ik hou vooral van zijn meer conceptuele werken. Telkens ontdek ik er nog laagje humor in, maar bovenal zijn het cerebrale werken van een hoog esthetisch niveau”.
Het ontdekken waard. Brandon’s werk is te vinden bij Alter Ego Gallery, klik hier voor meer info!
2012, Mixed-media installation including 26,162 preserved specimens representing 370 species.
Photo: Varvara Mikushkina.
Installatie Bannister Gallery
Brandon Ballengée, RIP African Pompano
Brandon Ballengée, DFB 45, Arès
Brandon Ballengée, RIP Blue Walleye: After Ellen Edmondson, 1987/2014
Photo: Casey Dorobek
- Kunst als cesuur, een nieuwe monografie van Yves Beaumont - december 23, 2024
- ‘Met niets dan tijd’ Karel Dierickx in al zijn facetten tot 22 december bij Francis Maere - december 21, 2024
- Open atelierdag Simon Verheylesonne, een uitgelezen kans om in het hoofd te kijken van een boeiende kunstenaar - december 18, 2024