Clément Jacques-Vossen, een gesprek met de ‘geharnaste schilder’

Als ik het atelier van Clément Jacques-Vossen betreed in de buurt van de Brusselse Zavel, word ik bij het afdalen van de trap haast omvergelopen door twee met zwaarden op elkaar inhakkende ridders. Wat verder staart een eenzame koning naar een leeg glas wijn, terwijl een zeemeermin zich zwaar zuchtend uit haar harnas probeert te wurmen – zonder veel succes. Hanen met leeuwenpoten, eenhoorns, olifanten met steden op hun rug, … ze bevolken het bonte universum van deze schilder, een grootse fantasiewereld waarin epische gevechten worden uitgevochten, waarin wordt geleden, aanbeden, overwonnen. De formaten van deze schilderijen zijn ofwel miniaturesk, ofwel gigantisch, er is geen middenweg. “Ik werk het beste ‘s nachts als iedereen slaapt en de stad rustig is. Daarbij luister ik vaak naar muziek om een goede trance te creëren, zodat ik me optimaal kan concentreren op mijn werk,” vertelt Clément als hij de zeemeermin finaal uit haar harnas heeft geholpen.

Queeste

Clément is een man zonder compromissen. Al van toen hij met Playmobil speelde en zich als ridder verkleedde is hij op een queeste, en hij wijkt daar niet van af. Creëren moet hij, nieuwe beelden vol symbolen, vol heraldiek, nieuwe verhalen op de mesthoop van de westerse cultuurgeschiedenis. Historische figuren en gebeurtenissen versmelten zich in zijn werk met hedendaagse cultuur, schilderijen uit zijn geliefde Museum voor Schone Kunsten vermengen zich in zijn geest met the Lord of the Rings en Game of Thrones… Hij bestudeert meticuleus historische bronnen en kunstwerken, maar veel elementen uit zijn schilderijen ontstaan ook onbewust, als in een droom, en elk element voegt iets toe aan het verhaal, al blijft de interpretatie open. “Mijn grootvader is heel belangrijk geweest voor mijn ontwikkeling,” vertelt Clément. “Hij leerde me veel verschillende stijlen schilderijen appreciëren. De kunstenaars die mij nu het meest inspireren zijn kunstenaars die ik zag toen ik nog heel jong was, bijvoorbeeld Walter Swennen, Pierre Alechinsky, Lionel Vinche, … Tot op de dag van vandaag geniet ik van hun werken. Het is met grootvader dat ik al die amusante kunstenaars heb ontdekt. De Belgische kunstgeschiedenis heeft ook een grote invloed op mijn werk: kunstenaars als James Ensor of Pieter Bruegel de Oude, die ik ontdekte in musea in het hele land, hebben ook een grote invloed op mij uitgeoefend.”

Clément Jacques-Vossen in Chapelle Notre Dame du Marché

Kiekenfretters

Ook Brussel is heel belangrijk voor Clément. Hij is een echte Belg, perfect tweetalig, en hij dompelt zich met plezier onder in de plaatselijke folklore. Bij de Sint-Sebastiaan gilde van Schaarbeek beoefent hij het boogschieten, en hij werkt mee met de Vrienden van Pogge, een bekend volksfiguur, die hij meermaals in zijn schilderijen terug liet komen. Hij creëert tabberds, wapenkleden zoals de vroegere herauten die droegen, vertegenwoordigers van de hertogen, maar hij draagt ze niet om een hertog te vertegenwoordigen, wel om er performances mee op te luisteren, zoals die met Alexane Sanchez bij gelegenheid van een expositie bij Melissa Ansel in Brussel.

De scilder

De scilder is een sleutelwerk, dat blijkt ook uit de sleutel die op tafel ligt. Clément vereenzelvigt zich hier met een scilder, een schilder van wapenschilden. Hij schildert een ridder van Philips de Goede, van wiens graftombe Clément een afbeelding in een 19de eeuws werk heeft gevonden, allicht de Memoriën van Anthonio de Succa. Onder het waakzaam oog van een zwarte trouwe hond en terwijl het ongedierte over de grond scharrelt (schorpioen = sterrenbeeld van Clément, kever = eeuwigheid bij Egyptenaren), schildert hij met een penseel in elke hand. Zijn ene hand is tijdloos grijs (geharnast?) en draagt een gouden ring, de andere is vleeskleurig. Over zijn tabberd, bezaaid met Bourgondische heraldische leeuwen en lelies hangt een soort eigentijdse orde van het gulden vlies. Op de muur achter hem staan twee torens afgebeeld, zoals in het wapen van Geldenaken waar hij geboren is; rechts in de achtergrond pronkt de burcht uit het blazoen van Antwerpen boven een landschap als een lappendeken, waarin de eenhoorn huppelt en de vos op jacht is (een verwijzing naar grootvader Vossen). Werd deze eigentijdse onderdompeling in het tijdperk der Bourgondiërs Raveel teveel? Hij liet alleszins zijn leeg wijnglas op tafel achter…

Clément Jacques-Vossen: Ensorceler | De scilder | Il s’en sort bien

Uitgeleide

Toen hij opgroeide en zijn naïviteit verloor, ontdekte Clément gaandeweg dat ridders meestal geen witte helden te paard zijn die dapper en onverschrokken weduwen en wezen redden. Neen, het zijn moordmachines, die meedogenloos tegenstanders in de pan hakken zonder daarom het gelijk aan hun kant te hebben – daarbij, wit en zwart zijn zeldzaam in menselijke conflicten, de waarheid is bijna altijd grijs. Toch blijven ridders en koningen en andere middeleeuwse wezens, al dan niet gefantaseerd, Clément boeien. Zijn het historische personages of zijn het schaakstukken op het bord van het leven? Zijn ze louter symbolen in een geheimzinnig spel of openen ze deuren naar andere werelden, waar de wetten die ons leven beheersen niet gelden?

Clément Jacques-Vossen: Whisky | I love Brussels | Caravage à la plage


Clément Jacques-Vossen stelde recent tentoon bij Wunderwall en Waldburger Wauters in Brussel. Daarnaast nam hij deel aan de groepstentoonstelling Spirit in de Chapelle Notre-Dame-du-Marché in Jodoigne. Vanaf 3 september tot 30 oktober prijkt zijn werk in de tentoonstelling “Passages” in Galerie Papillon, Madridstraat 2 Oostende, vrijdag-zondag 14 – 18u.

Author: Bram Kaarters

Share This Post On

Submit a Comment

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op