Storytelling is de toekomst. Achter elk kunstwerk zit een verhaal. Mensen kopen niet alleen meer de schoonheid van een kunstwerk, maar laten zich ook charmeren door het verhaal achter leven en werk van de kunstenaar. Met deze gedachte staken Ingrid Heideman, Yvette van Caldenborgh en Tara Advaney de hoofden bij elkaar. Het resultaat is even knap als ambitieus. Art Fix wil de Netflix van de kunstwereld worden. Tijd om deze dames aan het woord te laten over hun ambities, leven en werk.
Hoe breng je kunst bij de mensen in tijden dat musea de deuren niet mochten openen. Het magische woord ‘webinar’ dook meer dan eens op. Een camera mocht nog wel ronddwalen achter de gesloten museadeuren. Maar tijdens het gesprek bleek al snel dat de kiemen voor dit project al veel langer geplant waren.
Hoe zijn jullie op het idee gekomen? En … hoe hebben jullie elkaar leren kennen?
Ons verhaal begon toen we elkaar twintig jaar geleden ontmoetten door onze wederzijdse interesse in hedendaagse kunst, een wereld die, in tegenstelling tot vandaag, gereserveerd was voor diehardkunstliefhebbers. Uit deze gedeelde liefde voor kunst groeide een bijzondere vriendschap, die ons naar verschillende uithoeken van de wereld bracht om samen kunst te beleven. Maar natuurlijk – zoals de meeste dingen – is kunst beter wanneer ze wordt gedeeld. En zo groeide ons verlangen om een online platform te bouwen voor hedendaagse kunst, voor onze vrienden en voor vrienden van vrienden (en vrienden van die vrienden 😊). We proberen de kunstwereld tot leven te brengen, zodat onze Art Fixers hun eigen mening kunnen vormen over kunstwerken, kunstenaars, galeries en musea, net zoals wij er twintig jaar geleden mee begonnen. Als Netflix Explained in één aflevering duizenden jaren menselijke beschaving kan uitleggen, waarom kunnen we dan niet hetzelfde doen voor de wereld van hedendaagse kunst?
Een zoektocht op Google levert al snel meer kunstfilmpjes en documentaires op dan je in één mensenleven kan bekijken. Wat maakt Art Fix tot een ‘ander’ platform?
Met Art Fix kan je overal en altijd hedendaagse kunst ervaren. Omdat het 100% online is, kan je je eigen tempo aanhouden. Art Fix is toegankelijk zonder vermoeiend kunstsnobisme, wij willen juist dat je door middel van storytelling je eigen mening gaat formuleren. Met Art Fix willen we de manier waarop hedendaagse kunst wordt begrepen, besproken en ervaren, democratiseren. Daarnaast zijn onze episodes leuk, humoristisch en vermakelijk. Zoals we reeds zeiden: denk aan Art Fix als de Netflix van de kunstwereld.
En net als Netflix beschikbaar voor een democratisch prijsje. Maar waarom zouden mensen willen betalen voor de inhoud in een wereld waarin alles ‘gratis’ is?
Er is inderdaad veel content online te vinden, maar waar begint en eindigt je zoektocht? Bij Art Fix leggen we naast het onderwerp nadruk op -wat tegenwoordig zo vaak in de mond genomen wordt :- de ganse customer experience. Niet alleen verschijnt er iedere maand een nieuwe thematische aflevering online, maar ook geven wij insider stories en must-seetiplijsten, zodat je de kunst die je op je scherm hebt gezien, ook in het echt kunt gaan bekijken. Wij zorgen ervoor dat alles heel overzichtelijk en makkelijk bij elkaar staat, zelfs met de nieuwste hotspots erbij, waardoor je niet meer zelf op zoek hoeft te gaan naar een restaurant of koffietentje. Onze meest recente lijst van must-sees in Londen is erg aan te bevelen. Ook al kan je momenteel moeilijk het Kanaal oversteken, toch garanderen we je een absolute art fix!
Denken jullie dat COVID-19 gezorgd heeft voor een shift in het ‘kijken’? Moeten we nog naar musea gaan of neemt techniek het over (virtual en augmented reality). Bij kunst is de ervaring toch niet beperkt tot alleen kijken, maar spelen andere zintuigen ook een rol.
Allereerst: we houden van digitale kunst. We vinden het geweldig om het te ervaren EN in onze afleveringen te zien. Onze bezoeken aan teamLab in Japan en Artechouse in Washington DC en Miami, waren een van onze beste kunstreizen. Met Art Fix hebben we er zelfs een hele aflevering aan gewijd! De derde aflevering heet de Virtual as Reality en richt zich volledig op deze Nieuwe Mediakunst.
Digitalisering van de kunstwereld is echter iets anders. Hoewel Zoommeetings ons leven een stuk eenvoudiger maken en de productiviteit van ons team enorm stijgt, werkt het beperkend als het gaat om de vastlegging van de echte kunstervaring. Een werk kan je een bepaalde sensatie geven – misschien vanwege de manier waarop het ruikt of klinkt – die nooit kan worden overgebracht op een iPhone-scherm of een laptop. De manier waarop we reageren op kunst in de fysieke wereld kan heel anders zijn dan de digitale ervaring. Daarom vinden wij het belangrijk om onze leden lijsten te geven met in-real-life (IRL) tips, met de nieuwste en populairste tentoonstellingen, beurzen en musea in verschillende steden en landen. Kortom, digitalisering is een complementair kanaal, maar kan nooit de echte fysieke sensatie van het zien van kunst IRL vervangen.
Jullie werken momenteel heel thematisch. Waarom deze aanpak? Hoe selecteren jullie de onderwerpen?
Hedendaagse kunst is een reflectie op onze samenleving. Vaak is een kunstenaar soms onbewust maar vaak ook heel bewust, op haar/zijn tijd ver vooruit. Street Art bijvoorbeeld is echt heel relevant vinden wij, onderwerpen als racisme, maar ook politieke uitingen vormen hier een grote bron van inspiratie. Natuurlijk is het voor ons ook belangrijk om vrouwen in de kunst in het voetlicht te plaatsen. Op die manier willen we ongelijkheid van geslacht en ras meer aandacht te geven. Maar gelukkig is het niet altijd even serieus en zal een snuifje humor niet ontbreken: some may say that money runs the world, but at Art Fix we say humor follows close behind.
Welk thema staat nog hoog op jullie verlanglijstje?
Heel hoog op onze verlanglijst staat het thema minimalisme, een favoriete kunstvorm van het Art Fix team. Kunst die er om vraagt om in het echt gezien te worden. We zijn alleen nog op zoek naar een manier om minimalisme aantrekkelijk op het scherm te laten zien.
Wellicht een vraag die iets te voor de hand liggend is, maar waarom is kunst belangrijk?
Omdat cultuur belangrijk is. Cultuureducatie en participatie zijn super belangrijk voor de persoonlijke ontwikkeling van ons allemaal. Dat geldt dus ook voor alle vormen van kunst. Belangrijk is het om de verhalen te ontdekken achter, met name, hedendaagse kunst, want die zijn niet altijd voor de hand liggend. Conceptuele kunst bijvoorbeeld wordt pas interessant als je het begrijpt. Als je naar een Rembrandt kijkt, begrijp je meteen wat je ziet. Maar een werk van bijvoorbeeld Ai Weiwei heeft tekst en uitleg nodig.
Naast Ai Weiwei zullen jullie natuurlijk wel tientallen kunstenaars de revue zien passeren. Wie is jullie favoriet en waarom?
Ach, we hebben er zoveel, maar onze favorieten van dit moment zijn Njideka Akunyili Crosby, haar werk is intiem en persoonlijk en er komen zoveel verhalen tot leven in haar schilderijen, en de Franse street artist JR. In plaats van alleen maar te praten over het verbeteren van de wereld, gaat hij daadwerkelijk aan de slag. Op straat en in musea gebruikt hij menselijke interactie en activisme op een meeslepende en overtuigende manier. Opvallend, humoristisch, gedurfd, zorgzaam en uitdagend, maar altijd met respect voor cultuur en met veel emotionele intelligentie.
Na dit spervuur aan vragen, welke vraag brandt zelf op jullie lippen?
Waarom is de kunstwereld nog steeds een mannenclub – waarom zijn vrouwelijke kunstenaars minder bekend bij het brede publiek en waarom levert hun werk minder geld op? Hoe komt het dat tot op de dag van vandaag nog steeds zo weinig kunst van vrouwen in musea hangt? De feiten liegen er niet om. In een rapport uit 2019, blijkt dat maar 13% van de kunstwerken op zaal in acht grote Nederlandse musea, toebehoren aan vrouwelijke kunstenaars. Bij Art Fix willen we daar echt aandacht aan geven, niet omdat vrouwen beter zijn, maar juist om te streven naar een meer evenredige vertegenwoordiging. Hoe gaaf is het dat er in het beroemde MoMA in New York een werk van de zwarte kunstenaar Faith Ringgold American People Series #20: Die, (1967) over de rassenrellen in Harlem, naast het werk Les demoiselles d’Avignon (1907) van Picasso hangt?Juist in onze musea en cultuurhuizen moeten we zaadjes planten in de hoofden van kunstliefhebbers, zodat iedereen binnenkort meer vrouwelijke kunstenaars kan opnoemen dan alleen Frida Kahlo. Volgende maand komt er een Art Fix episode uit die geheel in het thema staat van vrouwen. Zwarte vrouwen!
Wat zijn jullie ambities voor de toekomst?
Onze missie is dat onze Art Fixers een community gaan vormen. Dat ze niet alleen naar de afleveringen kijken, maar een gemeenschap van kunstliefhebbers worden die hun favoriete kunstwerken, galeries, kunstenaars, ervaringen en misschien zelfs de beste plek om een kopje koffie te drinken tijdens hun kunstreis, met elkaar delen. Dus als je op zoek bent naar welke latte of cappuccino je het beste kunt combineren met je bezoek aan een tentoonstelling van Kehinde Wiley, dan moet je bij Art Fix zijn. See you behind the screen!
Wie na lectuur van dit artikel meer wil weten surft naar https://art-fix.com/. Dit artikel is geen advertorial. De redacteur heeft een betalend abonnement.
- Middernacht in een perfecte illusie, de vervreemde schoonheid van Michiel Deneckere - oktober 28, 2024
- In de schaduw van Thoreau, de natuur als levend organisme - oktober 17, 2024
- Wanneer de mens zijn troon verliest - september 27, 2024