Een ‘sneak preview’ van de nieuwste reeks van Gideon Kiefer

Op de valreep, zo heet dat dan. Wanneer ik het atelier van Gideon Kiefer bezoek staan zijn nieuwste werken nagenoeg klaar om naar Kaapstad te vertrekken voor de kunstbeurs die er op 14 februari opent.

Op het eerste zicht lijkt hij verder te gaan op het élan van zijn vorige reeks. Een gewaagde stap was het, olieverf op hout, maar waaruit meer dan ooit bleek hoe zeer hij zijn stijl meester is. Hoe zeer hij is ingebed in de grote kunsthistorische stromingen ook. Referenties naar grote meesters mijdt hij niet.

Het centrale thema blijft: de absurde strijd tussen mens en natuur voor de ultieme heerschappij over de wereld, een strijd die niemand kan winnen. Maar in zijn nieuwe reeks is het meer gehuld aanwezig, onherkenbaar misschien. Je zal het pas ontwaren wanneer je stil staat bij de onnatuurlijke houding van de armen en lichamen. De kleine, soms pijnlijke details hier en daar. Nostalgie ook, in de vorm van kleine landschappen van de streek uit zijn jeugd, die hij aan enkele werken heeft toegevoegd.

Maar niets is wat het lijkt, zo lijkt hij te willen benadrukken. Hier en daar voegt hij rode stickers toe, of zwarte stippen. Als een abstract element, een manier om zich er aan te herinneren zich niet teveel au sérieux te nemen, een manier om zich te troosten ook: uiteindelijk komt het allemaal goed. Wat we zien, wat we weten, is slechts een deel van een voor de mens ongrijpbare, onbegrijpelijke realiteit.

Ondanks de nieuwe aanpak blijft Gideons werk evenwichtig evolueren tussen grote maatschappelijke thema’s en persoonlijke herinneringen. Zijn techniek evolueert, overduidelijk, maar ook de behandeling van zijn thema. Klimaatsverandering blijft zijn voornaamste drijfveer, maar neemt meer en meer een andere vorm aan: in plaats van het frontaal aan te klagen aan de hand van absurde taferelen, verlangt de kunstenaar met deze nieuwe reeks naar een tijd waarin we ons geen zorgen hoefden te maken om deze ontwikkelingen. Het hunkeren naar een naïeve, onschuldige vorm van bestaan, in het volle besef dat dit onmogelijk is. Het is misschien de zuiverste vorm van nostalgie…

(l: “The problem is that the problem is us”
m: “It waits for us in the mirror”
r: “How long will this survive)”
Courtesy by Geukens & de Vil / Gideon Kiefer

(atelierfoto’s TheArtCouch)


De nieuwe reeks van Gideon Kiefer zal te zien zijn op Capetown Art Fair, waar zes Belgische kunstenaars worden getoond van drie Antwerpse galerijen (Sofie Van de Velde met Pieter Jennes en Gommaar Gilliams | Plus-One Gallery met Carole Vanderlinden en Nel Aerst | Geukens & De Vil met Philip Aguirre y Otegui en Gideon Kiefer). Klik hier voor alle info.

In april zal de reeks ook te zien zijn op Art Brussels op de stand van Guekens & De Vil.

Author: Frederic De Meyer

Share This Post On

Submit a Comment

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op