Het is op zijn zachtst gezegd niet alledaags om een tentoonstelling te openen met een processie die verwijst naar de middeleeuwse Blijde Intrede, waarmee in de middeleeuwen de komst van een vorst naar een stad werd gevierd. Joost Pauwaert doet het gewoon, als “hulde aan de collectieve opwinding die de Intredes met zich meebrachten.” Het is overigens niet eens z ver gezocht, gezien het cultureel belang van deze intredes: de beste kunstenaars, architecten, muzikanten en acteurs werden opgetrommeld om de tocht op te luisteren en de festiviteiten in te kleden.
De optocht van Pauwaert en de materiele resultaten ervan hebben wel meer betekenislagen. Zo symboliseert Pauwaerts driejarige zoektocht naar de perfecte paddenstoelwolk het soms bittere samengaan van schoonheid en verwoesting, van sublieme kracht en menselijk leed. Zijn multimediale werk nodigt dan weer uit tot een “diepgaande reflectie over de visuele en emotionele impact van apocalyptysche beelden”. Pauwaert speelt met het klassieke spanningsveld tussen feest en machtsvertoon, tussen het militaire en het dichterlijke, dat de Blijde Intrede zo typeert.
In de tentoonstelling The End is Near toont Pauwaert de achterblijfsels van de processie, die wat aanvoelen als de troosteloze tristesse van een afterparty, waarin de herinnering aan het zorgeloze feestgedruis nog smeult tussen het puin dat werd achtergelaten. Het biedt een wrang contrast tussen de zorgeloze speelsheid en de latente dreiging van het einde der tijden…
Wie een snuifje wil proven van de processie kan alvast genieten van de reportage hieronder. De tentoonstelling zelf loopt nog tot 15 december bij Barbé in Gent. Klik hier voor alle info. BARBÉ zal ook werk tonen van Pauwaert op Art Antwerp, van 12 tot 15 december.
©courtesy Barbé Gallery, Gent
- Kunstcriticus Martin Gayford over Tracey Emin - november 30, 2024
- Guillaume Caron en de choreografie van de ziel - november 30, 2024
- Joost Pauwaert en het einde der tijden… - november 30, 2024