Als kunstvorm is fotografie verre van uitgeblust of uitgesproken, zo blijkt. Nieuwe mogelijkheden en thema’s komen -net als in de schilderkunst of beeldhouwkunst- ook de rijke geschiedenis van het medium aanvullen, maar er wordt ok volop met materialen geïnnoveerd. Neem het Spaanse kunstenaarsduo Albarrán en Cabrera dat momenteel in Ibasho in Antwerpen te zien is. Ik ben geen kenner, maar naar verluid zou hun techniek behoorlijk vernieuwend zijn, zals de “afdrukken op Japans gampi papier over bladgoud” of de “getinte cyanotypieën op aluminium”.
De nieuwe technieken passen in een goed onderbouwde visie op hun werk, zo valt te lezen in het kunstenaarsboek ‘Photographic Syntax‘ dat eerder werd gepubliceerd door the(M) éditions & IBASHO. Hierin onthullen Albarrán en Cabrera wat fotografie voor hen betekent en hoe ze erin zijn geslaagd hun fotografische syntaxis uit te breiden:
“De mogelijkheid om een instrument te hebben waarmee we de werkelijkheid kunnen onderzoeken, is wat ons naar het fotografische medium trok. Aanvankelijk fotografeerden we met de simpele bedoeling om vast te leggen wat we zagen. Maar al snel verschoof onze interesse van het vastleggen van de oppervlakkige verschijning van de werkelijkheid naar het onderzoeken van haar “onderliggende structuur”. Fotografie is zo het perfecte filosofische instrument geworden om de wereld te begrijpen en onze beelden zijn het bijproduct van dat onderzoek, de notitieboeken van ons onderzoek.
Soms is de beschikbare afdruktechnologie niet geavanceerd genoeg om je visie te realiseren… We realiseerden ons dat als we de betekenis van ons werk wilden uitbreiden, we ook de regels, principes en processen moesten uitbreiden die deze betekenis mogelijk maken.” Albarrán Cabrera
De tentoongestelde werken bij Ibasho omspannen een periode van tien jaar, met beelden gemaakt tijdens hun vele bezoeken aan Japan tot hun recente abstracties van gepolariseerd licht… De moeite.
©Albarrán Cabrera | courtesy IBASHO Gallery
#62 Photographic Syntax, Albarrán and Anna Cabrera loopt nog tot 10 maart bij Ibasho Gallery, Antwerpen. Klik hier voor alle info.
- ‘Met niets dan tijd’ Karel Dierickx in al zijn facetten tot 22 december bij Francis Maere - december 21, 2024
- Open atelierdag Simon Verheylesonne, een uitgelezen kans om in het hoofd te kijken van een boeiende kunstenaar - december 18, 2024
- Vier kunstenaars en de zichtbare afwezigheid… Kunst voor fijnproevers bij 10a in Otegem - december 17, 2024