Kunst verzamelen, je doet het eerst en vooral voor jezelf, al kan dit om verschillende redenen. Niettemin voelt een groeiend aantal verzamelaars de behoefte om hun passie met een breder publiek te delen. Als kunstliefhebber en (heel) kleine collectioneur vind ik het steeds boeiend om zo’n verzameling, of een selectie eruit, te ontdekken. Instinctief probeer ik er de achtergronden van te ontwarren, de beweegredenen om deze of gene kunstenaar te kiezen, dit specifieke werk; de harmonie en de logica die uit het geheel komt geslopen. Vaak ligt er geen bewuste logica in vervat, maar laten collectioneurs zich leiden door toeval of buikgevoel, in welks geval ik in het hoofd van de verzamelaars probeer te achterhalen welke emotionele mechanismes hebben geleid tot hun keuzes. Net als elk kunstwerk is een verzameling een getuigenis van de diep menselijke passies en emoties die een mens kan begeesteren.
Om al deze redenen wou ik de verzameling van ‘Dirk en Machteld’ (de achternamen zijn gekend, maar worden bewust niet breed gecommuniceerd) in Hopstreet Gallery in Deurle niet missen. Ook het koppel voelde de drang om met een breder publiek te delen wat ze als waardevol ervaren. Hun collectie lijkt alleszins innig verweven met hun leven. Ze ontmoetten elkaar op een tentoonstelling, en al snel bleek dat hun gemeenschappelijke interesse in kunst, maar ook in filosofie en litteratuur hen verbond.
Dirk was architect, Machteld literatuuronderzoeker. Uit de verzameling blijkt alleszins dat ze beide achtergronden harmonieus hebben weten te combineren. Een subtiel gevoel voor compositie en abstractie vermengt zich in hun verzameling vaak met kunst waarin woorden en schriftuur een plaats hebben. Volgens de begeleidende tekst groeit de verzameling van het koppel op een ‘metonymische’ manier: de gevoelens die een bepaald kunstwerk in hen oproepen dragen ze licht vervormd over op een ander. Het verklaart hoe ze bepaalde verrassende keuzes toch in een consistent geheel hebben kunnen verwerken. Maar het is ook een teken van de openheid met dewelke ze nieuwe sensaties en inzichten, met mondjesmaat, in hun leven toelaten. De expo is een levende getuigenis hiervan: naast een selectie van werken uit hun eigen verzameling vroegen ze de kunstenaars om een ander werk dat ze nog niet kenden te tonen. Zo bood de expo van hun eigen collectie ook een nieuwe ontdekking voor hen.
Er heerst een onmetelijke zachtheid doorheen de collectie, die zich ook in de ophanging van de expo doorzet, en die mooi is uitgebeeld in de woorden van Lucebert die de galerie als titel koos voor deze tentoonstelling: “Alles van waarde is weerloos.”
“Alles van waarde is weerloos” vindt plaats bij Hopstreet Gallery in Deurle, tot 19 augustus 2023 (gesloten op 8 juli en van 16 juli tot 2 augustus). Klik hier voor alle info!
Met kunstwerken van: ANNA BARHAM, SARA BJARLAND, MICHIEL CEULERS, JOHAN CRETEN, DOMINIQUE DE BEIR, ARPAÏS DU BOIS, VINCENT GEYSKENS, TINA GILLEN, THOMAS HUBER, JACQUELINE MESMAEKER, LAURE PROUVOST, EMMANUELLE QUERTAIN, ANNE-MARIE SCHNEIDER, CHARL VAN ARK AND CAROLE VANDERLINDEN
- Ine Lammers buiten de kaders van (onze) tijd - november 20, 2024
- The Green Soda Movement: SAVE ME. 10 glaskunstenaars presenteren post-consumer glass - november 19, 2024
- Goedele Peeters ‘Fieldwork’, een open uitnodiging tot een innerlijk gesprek - november 16, 2024