Zou er zonder kunstkopers kunst gemaakt worden? Wellicht wel, maar wellicht ook niet zoveel. Vast staat dat kopers en verzamelaars van kunst van vitaal belang zijn voor de kunst, en voor de kunstenaar. Wat typeert de ‘echte’ collectioneur? Een goed oog voor kunst, uiteraard, een bezieling ook, een passie voor kunst, een ontembare nieuwsgierigheid, een coherente, sterke (langetermijn)visie. Het helpt uiteraard om bemiddeld te zijn, al hoeft dit niet per sé. Wanneer je de middelen hebt kan je echter wel een verzameling opbouwen van wereldkwaliteit. De komende weken gaan we op onderzoek uit naar enkele van deze topverzamelingen. Vandaag:
De collectie van Alain en Candice Fraiberger
“Kunstwerken zijn als kinderen”, zegt Candice Fraiberger aan het begin van de reportage van Sotheby’s, naar aanleiding van de verkoop van een deel van hun collectie in 2017. Het mag dan ook niet verbazen dat koppels, al dan niet kinderloos, vermogend of niet, veelal samen hun collectie opbouwen. Kunstbeleving brengt mensen bij elkaar, à fortiriori koppels die, zoals in het geval van Alain en Candice Fraiberger, jarenlang meticuleus hun collectie opbouwden.
Elk met een eigen insteek niettemin. Het klinkt bijna als een cliché: Alain bekijkt zijn verzameling vanuit een meer kunsthistorisch perspectief, Candice is meer intuïtief, passioneel in haar keuzes. Hoe ze uiteindelijk gezamelijk tot een aankoopbeslissing komen, blijft een mysterie, waarvan de sleutel misschien ligt in wat Candice op het einde van de reportage vertelt: “L’art, ça embellie notre vie“. Om het even de invalshoek, het eindpunt blijft hetzelfde…
En het werkt het blijkbaar, want doorheen de jaren hebben ze met een consistente visie een verzameling opgebouwd die tot de knapste ter wereld behoort, met onder andere Jean-Michel Basquiat, César, Jean Dubuffet, Gilbert & George, Hans Hartung, Wifredo Lam en Georges Mathieu. Die hielden ze niet jaloers voor hunzelf, ze leenden werken uit hun verzameling regelmatig aan prominente musea als Solomon R. Guggenheim Museum, the Centre Georges Pompidou, Tate Modern en het Stedelijk Museum.
Een kunstverzameling opbouwen, het blijft een boeiend gegeven. Ontdek even mee:
- Ine Lammers buiten de kaders van (onze) tijd - november 20, 2024
- The Green Soda Movement: SAVE ME. 10 glaskunstenaars presenteren post-consumer glass - november 19, 2024
- Goedele Peeters ‘Fieldwork’, een open uitnodiging tot een innerlijk gesprek - november 16, 2024